Fremtind

Høy inntekt = høy fart

Del
Det er ikke bare bilmerkene som forteller noe om hvor ofte fartsgrensene brytes. Sjåførens inntekt spiller også inn.
Sjåførene med lavest alminnelig inntekt overholder fartsgrensene mest, og de med høyere inntekt mest kjører mest for fort.
Sjåførene med lavest alminnelig inntekt overholder fartsgrensene mest, og de med høyere inntekt mest kjører mest for fort.

Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB har undersøkt og analysert hvordan det står til med norske sjåfører og fartsoverskridelser. Både bilmerke, alder og drivlinje spiller inn. Analysen viser også at det er en sammenheng mellom inntekt og kjøreatferd.

– Sjåførene med lavest alminnelig inntekt overholder fartsgrensene mest, og de med høyere inntekt mest kjører mest for fort. Sånn har det nok alltid vært, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind.

– Vi oppfordrer alle bilister, uansett størrelse på lønnslippen, til å ta det pent i trafikken. Høy fart og forbikjøringer kan skape farlige situasjoner og i verste fall alvorlige trafikkulykker, sier Skovly.

Gruppen med alminnelig inntekt over én million kjører 14 prosent mer over fartsgrensen enn gruppen med inntekt under 300 000 kroner. 

Andel av kjøring over gjeldende fartsgrense

– Reduksjonen i fartsovertredelser for gruppen som har over 750 000 kroner i inntekt er vanskelig å forklare, men vi har en hypotese om at det handler om ulike livsfaser, som at man er midt i en småbarnsperiode. Vi vet også at single kjører mer for fort enn andre familiegrupperinger, sier Skovly.

Forskjellen mellom inntektsgruppene blir enda tydeligere når vi ser på hvor ofte farten overstiger høyeste tillate fartsgrense i Norge, 110 km/t. De med høyest inntekt kjører nesten dobbelt så mye i høy fart som noen av de andre inntektsgruppene.

Andel kjøring over 110 km/t

Undersøkelsen, som i hovedsak er basert på ca. 45 millioner kjørte kilometer blant om lag 10 000 bilister, er fra i perioden 1. april 2020 – 1 april 2021. Det vil si i den perioden Norge har vært preget av ulike koronatiltak.

Som denne saken viser, så har koronaåret preget kjørevanene våre. I motsetning til hva mange tror kjørte vi mindre bil i 2020 enn det vi pleier å gjøre, og gjennomsnittsfarten gikk ned i 2020. Samtidig har det vært flere episoder med grove fartsovertredelser enn tidligere.

Nøkkelord

Bilder

Sjåførene med lavest alminnelig inntekt overholder fartsgrensene mest, og de med høyere inntekt mest kjører mest for fort.
Sjåførene med lavest alminnelig inntekt overholder fartsgrensene mest, og de med høyere inntekt mest kjører mest for fort.
Last ned bilde
Leder for innovasjon i Fremtind, Svein Skovly.
Leder for innovasjon i Fremtind, Svein Skovly.
Last ned bilde
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Fremtind

Fremtind
Fremtind
Postboks 778 Sentrum
0106 Oslo

http://www.fremtind.no

Fremtind – størst på forsikring i bank

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Følg pressemeldinger fra Fremtind

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fremtind

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye