Høy betalingsevne - økende antall saker og inkassogjeld

Antall saker som sendes til inkassoselskapene endte på nær 10 millioner i 2018, en økning på 16 prosent sammenlignet med året før. Inkassogjelden økte til sammenligning med 13 prosent i samme periode til 93,8 milliarder kroner. Samtidig viser tallene at andelen som klarer å betale før saken sendes til rettslig behandling er 93,1 prosent, et like høyt nivå som tidligere.
Analysesjef Magnus Solstad i Kredinor forteller at det er en moderat økning både i antall inkassosaker og inkassogjeld i Norge, men at det er en like høy betalingsevne som tidligere.

Tall fra Kredinor, som er Norges største inkassoselskap målt i antall inkassosaker, viser en tilsvarende utvikling. Kredinor mottok totalt 2,1 millioner saker til oppfølging i 2018, hvorav 1,4 millioner av disse var rene inkassosaker og 0,7 millioner var purresaker. Fordelt på alder viser tallene fra Kredinor at både antall inkassosaker og inkassogjelden øker mest blant unge mellom 18 og 25 år og aldersgruppen 26 til 34 år.

– Utviklingen viser ingen dramatisk endring, men vi har over tid sett en større prosentvis økning blant de mellom 18-25 år enn andre aldersgrupper, både i antall saker og total inkassogjeld, sier analysesjef Magnus Solstad i Kredinor. – Samtidig øker inkassogjelden for alderstrinnet 26 til 34 år. Det innebærer at unge og voksne under 40 år kan representere en noe større kredittrisiko enn tidligere, understreker han.

Stor andel purresaker

Av totalt antall saker er 36 prosent rene purresaker, dvs. 3,6 millioner saker (hvor inkassoselskapet følger opp frem til det blir inkassosak). De resterende 64 prosent er rene inkassosaker og utgjør 6,4 millioner saker (der folk ikke betaler purringen og saken går til inkasso). – Det kan for mange bedrifter være god økonomi i å outsource purreprosessen,  det bidrar gjennomgående til mer effektive betalingsprosesser og lavere kostnader, understreker Magnus Solstad.

Menn drar fra kvinnene

Antall inkassosaker øker mest blant menn med 24,8 prosent i 2018 sammenlignet med 2017, hos Kredinor. I rene tall har menn dobbelt så mange inkassosaker som kvinner. Selv om utviklingen de senere år har vist at flere kvinner får inkassosaker og større inkassogjeld, så kan tallene for 2018 tyde på at utviklingen har bremset opp blant kvinner.

Inkasso virker

Økningen i antall inkassosaker i Kredinor fordeler seg på flere områder, fra forbrukslån og kredittkort som utgjør de største kravene til mobil, strøm, parkering og bompasseringer som utgjør små krav hver for seg, men i sum gir en høy fordringsmasse. – Når hele 93,1 prosent klarer å ordne opp før saken går rettslig tyder det på at inkasso fungerer, avslutter analysesjef Magnus Solstad.

Ved spørsmål til tallene, ta gjerne kontakt:
Analysesjef Magnus Solstad, mobil: 92642571, magnus.solstad@kredinor.no
Markedssjef Ingjerd Thurmer, mobil: 41640797, ingjerd.thurmer@kredinor.no

Kredinor er Norges største inkassoselskap målt i antall saker, med hovedkontor i Oslo. Vi tilbyr løsninger innenfor fakturering, inkasso og porteføljekjøp, og har spesialisert oss innenfor bransjene energi, bank/finans, handel/service, telecom - og offentlig sektor. Kredinor har kontorer i Tromsø, Trondheim, Kristiansund, Fredrikstad, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Porsgrunn, Hamar. Vi har også virksomhet i Norden gjennom Kredinor A/S i Ballerup utenfor København i Danmark og Kredinor SA i Stockholm i Sverige. Les mer på kredinor.no.