Høy aktivitet og gode leiepriser i Bergen og Stavanger. Utviklingen skyldes blant annet økt etterspørsel fra energisektoren, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.

Det kostet nå i snitt 9872,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en oppgang på 6,2% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 5,3%.

For en 2-roms kostet det i snitt 12.979,- kroner, dette er en nedgang på 0,7% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 1%.

En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.154,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 2,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3%.

- Det meldes om en svært god prisutvikling i boligmarkedet og vi oppnår likeledes gode leiepriser i dagens marked. Vi opplever mange henvendelser fra gode leietakere og vil de nærmeste dagene markedsføre flere boliger som vil være ledig utover våren/sommeren, sier daglig leder Vemund Holmen hos Utleiemegleren Sinsen.

For en 2-roms kostet det i snitt 11 940,- kroner. Dette er en oppgang på 8% fra forrige måned.

For en 3-roms kostet det i snitt 13.923,- kroner. Dette er en oppgang på 7,8% fra forrige måned.

- Etter en relativt rolig periode på leiemarkedet i ukene før jul har trykket i markedet i Bergen som vanlig tatt seg opp igjen i januar. Vi opplever nå jevnt over bra respons på annonsene våre. Størst etterspørsel er det etter nyere 2- og 3-roms leiligheter med sentral beliggenhet, sier daglig leder ved Utleiemegleren Bergen, Eirik Hove.

Det kostet i gjennomsnitt 9750,- kroner å leie en 2-roms i Stavanger. Sammenlignet med forrige måned, er dette en oppgang på 2,3%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 9%.

En 3-roms kostet i snitt 11.880,- kroner per måned. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,1%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 4,6%.

- Januar har vært hektisk med mange utleide boliger. Flere av bedriftene knyttet til oljesektoren viser nå interesse for å finne boliger til nyansatte. Vi har tro på god aktivitet i månedene som kommer, sier daglig leder ved Utleiemegleren Stavanger, Eirik Hauge.

I Trondheim kostet en 2-roms i gjennomsnitt 11.005,- kroner, som er en oppgang på 15% fra måneden tidligere.

For en 3-roms var snittleien 14.225,- kroner, dette er en nedgang på 0,5% fra måneden tidligere.

- Også i år har januar vist seg å være en aktiv måned på leiemarkedet. Fortsatt er det mange utleieboliger på markedet, slik at leietaker også i lavsesongen har mye å velge i, sier daglig leder ved Utleiemegleren Trondheim, Solveig Hjallen Moen.

I snitt kostet det 11.442,- kroner å leie en 2-roms leilighet på Romerike. Sammenlignet med forrige måned er dette en oppgang på 2,7%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 10,6%.

En 3-roms leilighet på Romerike kostet i snitt 12.541,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en nedgang på 0,5%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en oppgang på 0,3%.

- Nytt år gir mer aktivitet på utleiemarkedet. Vi har merket en stor økning i antall leietakere på visning i januar. Det vil fortsatt være et stort utbud av leieboliger på Romerike, da det bygges mange nye boliger på som av erfaring også betyr flere utleieleiligheter, sier daglig leder ved Utleiemegleren Romerike, Karsten Olsen.

I Asker og Bærum kostet det i gjennomsnitt 10.566,- kroner for en 2-roms, som er en nedgang på 8,5% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en nedgang på 10,6%.

En 3-roms leilighet kostet i snitt 14.243,- kroner. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 2,4%. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en nedgang på 5,6%.

-Rekordmange boliger til leie i Bærum. Mange leietakere på boligjakt er også tidlig ute, spesielt de som søker de større boligene. Allerede nå merker vi økende etterspørsel fra de som søker etter eneboliger fra sommeren av, så her er det viktig at utleiere ikke venter for lenge med å annonsere boligen sin. Det har vært mange interessenter til boligene, spesielt mot slutten av januar, noe som kan tyde på at vi får et godt utleiemarked i tiden som kommer, sier daglig leder ved Utleiemegleren Asker og Bærum, Tom-Anders Andersen.

Prisutviklingen for november understøtter at vi har et balansert leiemarked, sier administrerende direktør, Vibecke Lyse Augdal.16.12.2019 11:30:00 CETPressemelding

Oslo: Det kostet nå i snitt 10.142,- kroner per måned å leie en 1-roms leilighet i Oslo, dette er en nedgang på 2,4% fra forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 7,3%. For en 2-roms kostet det i snitt 12.921,- kroner, dette er en nedgang på 0,6% sammenlignet med forrige måned. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 2,7%. En 3-roms leilighet i Oslo kostet nå i snitt 16.425,- kroner å leie i måneden. Sammenlignet med forrige måned er det en oppgang på 1,8%. Sammenlignet med samme måned i fjor, er det en oppgang på 3,7%. - November er en av årets roligste måneder. Likevel så opplever vi grei etterspørsel på våre boliger og bra med nye utleieobjekter inn. Det er størst etterspørsel etter 2-roms. Perioden vi er inne i krever at vi som meglere må være fleksible på visninger og være raskt på ballen når en leietaker henvender seg. Det er også viktig å legge seg på markedspris. Mange av våre leietakere søker boliger som er ledige i løpet av før