Hoven Droven: «Jensine» - ny singel og musikkvideo ute nå!

Det legendariske svenske folkrockbandet Hoven Droven fortsetter å feire sitt 30-årsjubileum med singelen «Jensine» fra det nye studioalbumet «Trad» (kommer 17.september). Vi har tidligere i år fått smittende folkrockdisco gjennom singelen «Fela Inferno» og en hardtslående brudemarsj med singelen «Evertsberg». Nå tar de det ned et hakk med den vakre, vemodige valsen «Jensine», skrevet av Kjell-Erik Eriksson, dedikert til hans farfars gamle trebåt.

Hoven Droven er ute med den vemodige singelen "Jensine".

Hoven Droven - "Jensine" - ute NÅ!

Hoven Droven slipper sin tredje singel «Jensine» fra det nye studioalbumet «Trad»- (kommer 17.september). Denne plata oppsummerer håndverket som det legendariske svenske folkrockbandet har finslipt over 30 år.

Den vakre, vemodige valsen «Jensine», skrevet av Kjell-Erik Eriksson, er dedikert til hans farfars gamle trebåt:

"Jensine är namnet på Kjell-Eriks farfars gamla träbåt. Den delar sjöbod med tre andra båtar vid Jormsjöns strand. Dom har legat där länge. Nu är det bara drömmarna som kan ge dom liv. En vals i vemodets tecken." – Hoven Droven

Hør "Jensine" og se den nye musikkvideoen her: https://orcd.co/jensine

Hoven Droven har gjort tusentalls spillejobber i Europa og Nord-Amerika. Deres spesielle tolkninger av tradisjonell svensk folkemusikk har gitt bandet tusentalls fans over hele verden. På folkemusikkfestivaler, jazzklubber, rockeklubber og andre scener har man, med føttene like godt plantet i den svenske meloditradisjonen som i rocken og jazzen, overbevist publikum med sin smittende groove og sitt virtuose spill.

Bandet har samarbeidet med symfoniorkestre, kor, dansere, ildkunstnerne Burnt Out Punks og så forskjellige svenske artister som E-Type, Ebba Forsberg, Thore Skogman og Stefan Sundström.

Hoven Droven har siden starten i 1991 sluppet 7 studioalbum, samt liveplaten «Jumping at the Cedar», innspilt i Minneapolis og nominert til svensk Grammis 2007.

Hoven Droven er ute med den vemodige singelen "Jensine".
Hoven Droven, fra venstre: Björn Höglund, Pedro Blom, Kjell-Erik Eriksson, Bo Lindberg, Jens Comén. Foto: Marlene Nilsen
Hoven Droven, fra venstre: Bo Lindberg, Jens Comén, Kjell-Erik Eriksson, Björn Höglund, Pedro Blom. Foto: Marlene Nilsen

Stein Urheim & Jørgen Træen inviterer oss inn i et lekent elektroakustisk univers24.9.2021 12:24:36 CEST | Pressemelding

Krympende klode er et nytt samarbeid mellom to internasjonalt anerkjente bergensmusikerne – musikkprodusent Jørgen Træen, som har jobbet med navn som Susanne Sundfør, Thea Hjelmeland og Jazkamer, og den originale og evig oppfinnsomme gitaristen Stein Urheim, som blant annet har gitt ut 6 album på HUBRO. På albumet henter de frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden, og lar rommet mellom det elektroniske og analoge krympe mellom rillene på en LP. Release-konsert finner sted på Østre/Ekko i Bergen den 24. september.

Sigrun Loe Sparboe med sitt mest helstøpte album til nå!24.9.2021 09:53:25 CEST | Pressemelding

Sigrun Loe Sparboe, visedronningen fra nord, er tilbake med nok et album fylt av nerve og tilstedeværelse. Albumet "Dønninger" viser en artist i kontinuerlig vekst. Det er fortsatt melodiøst, tekstene er skrudd enda mer til og har flere lag. "Det hverdagslige og nære får en egen skjønnhet når Sigrun forteller sine historier" har det tidligere vært sagt. Det gjelder også denne gang. "Dønninger" er ute nå! Hør albumet HER - "Dønninger” er en samling nyskrevne sanger om store og små hendelser i livet som setter spor og lager dønninger." - Sigrun Loe Sparboe Etter flere år i Oslo, flytta Sigrun tilbake til hjembyen Harstad hvor hun nå har sitt virke. Det nye albumet er både skrevet og spilt inn der, men denne gangen har hun reindyrka visekonseptet enda mer og har ispedd produksjonen drag av folk. Sigrun har sparret med Ola Bremnes om enkelte av tekstene og albumet inneholder også et samarbeid med dikter og forfatter Gro Dahle. Sigrun holder til i et hus helt nede ved havet og står stødig s

Frode Alnæs – en liten trøst, når det er høst!24.9.2021 09:46:21 CEST | Pressemelding

Sommeren er over - det går mot mørkere tider, mot kulde og mot høst. Frode Alnæs er derfor klar med ny singel som rett og slett er en liten trøst å ta med seg inn i tiden som kommer. "Trøstevise" er ute i dag og er en del av hans kommende album "Beste tia mi". Hør låta HER - "Nei da, jeg elsker høsten. Både lufta og hodet blir klarere, og alt faller mer til ro. Hippokrates sa: Å gjøre ingenting er også en god medisin. Det er vel kanskje noe i det" - Frode Alnæs. Men for noen er høsten en vanskeligere tid. Man skal tilbake etter ferien, stresset bygger seg opp og man skal prestere og være på topp hele tiden. Denne låta er en støttende hånd på skulderen og handler om at man er god nok akkurat som man er. - "Vi trenger å ta det litt mer med ro innimellom i denne verden. Alle føler seg liten av og til. Men pust ut, slapp av, det meste ordner seg. Vi må ikke sette så store krav til oss selv hele tiden" - Frode Alnæs. Frode Alnæs er en norsk gitarist, vokalist og låtskriver, oppvokst i Krist