Hoven Droven byr opp til folkrockdisco med singelen Fela Inferno- ute i dag!

Singelen «Fela Inferno» er første smakebit fra det nye studioalbumet «Trad»- som kommer i september 2021. Denne plata oppsummerer håndverket som det legendariske svenske folkrockbandet Hoven Droven har finslipt i 30 år. I første omgang får du her en smittende disco-hit som garantert får deg til å danse, og om du er av typen som har vanskelig for det, i hvert fall nikke smilende med hodet.

Hoven Droven smeller til med en folkrock-disco-singel i anledning sitt 30-årsjubileum! Tegning: Kjell-Erik Eriksson, Layout: Björn Höglund

Hoven Droven: "Fela Inferno" - singel ute 14.mai

«Fela Inferno ble til etter at bandets produsent – spøkende – sa at det nye albumet trengte en discolåt. Bandet tok ikke vitsen».

Hør låta her: https://orcd.co/felainferno

I god tradisjon slippes låten i tre versjoner:

«På 70-tallet kunne man ikke få en disco hit hvis man ikke hadde 12" vinyl med en extended miks for dansegulvet, og en 7" radio edit for DJ-ene til å spille på radio. Så her gjøres det etter boken!»

Hoven Droven har gjort tusentalls spillejobber i Europa og Nord-Amerika. Deres spesielle tolkninger av tradisjonell svensk folkemusikk har gitt bandet tusentalls fans over hele verden. På folkemusikkfestivaler, jazzklubber, rockeklubber og andre scener har man, med føttene like godt plantet i den svenske meloditradisjonen som i rocken og jazzen, overbevist publikum med sin smittende groove og sitt virtuose spill.

Bandet har samarbeidet med symfoniorkestre, kor, dansere, ildkunstnerne Burnt Out Punks og så forskjellige svenske artister som E-Type, Ebba Forsberg, Thore Skogman og Stefan Sundström.

Hoven Droven har siden starten i 1991 sluppet 7 studioalbum, samt liveplaten «Jumping at the Cedar», innspilt i Minneapolis og nominert til svensk Grammis 2007.

Press kit: https://www.dropbox.com/sh/x44cu5xtkcuytjx/AABo7x4PeejmuN0l1hDFxGdHa?dl=0

Hoven Droven, fra venstre: Björn Höglund, Pedro Blom, Kjell-Erik Eriksson, Bo Lindberg, Jens Comén. Foto: Marlene Nilsen
Hoven Droven, fra venstre: Bo Lindberg, Jens Comén, Kjell-Erik Eriksson, Björn Höglund, Pedro Blom. Foto: Marlene Nilsen

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding