Høstferien 2021: Spania er den store feriefavoritten denne høsten
31 prosent planlegger å ta høstferie i år, og etter halvannet år med Norgesferie ser det ut til at mange igjen vender blikket utenfor Norges grenser. Av de som planlegger høstferie svarer 43 prosent at de har tenkt seg til utlandet. Spania er den soleklare feriefavoritten.
Fredagens nyheter om at flere reiserestriksjoner oppheves betyr at høstferien blir den første skoleferien på lang tid hvor både fullvaksinerte og barn kan reise til utlandet uten å måtte i karantene når de skal tilbake til Norge.
- Det er fantastisk å se at flere virksomheter nå opplever den «ketsjup-effekten» vi har drømt om at skulle komme når det ble lettet på restriksjonene, sier Astrid Bergmål, leder av Virke Reiseliv.
Turoperatørene melder nå om stor pågang fra nordmenn som vil ha sol og varme i høstferien. Bergmål mener dette også har sammenheng med at folk har fått øynene opp for pakkereiser, som gir en helt særegen forbrukerbeskyttelse.
- Mange ønsker nok den tryggheten en pakkereise gir etter lang tid med pandemi. Det er derfor ikke overraskende at mange velger å bestille gjennom en reisearrangør som tar ansvar for hele reisen, i stedet for å kjøpe fly og hotell hver for seg. Dette kan nok fort bli en trend fremover, sier Astrid Bergmål
Selv om reiselystne nordmenn gjerne vil reise ut, velger også flere å feriere i eget land i høstferien. Viken, Innlandet og Vestland topper lista over hvor vi planlegger å reise i Norge.
Mye å glede seg over, men fremdeles krevende for virksomhetene i reiselivet
Selv om flere nå får muligheten til å reise på tvers av grensene, er det fremdeles en vei å gå før reiselivet er tilbake til normalen, sammenlignet med tiden før pandemien.
Flere land har fortsatt restriksjoner, og selv om mange planlegger turer til utlandet denne høstferien ser vi at tallet var langt høyere i 2019. Da svarte hele 57 prosent at de planla utenlandstur, ifølge Virkes reisepuls-undersøkelse. Også de som lever av internasjonale gjester i Norge opplever at situasjonen fortsatt er krevende.
- Vi kommer stadig nærmere normalen, men er ikke i mål enda. Det vil ta tid å komme tilbake til nivået vi var på før pandemien for reiselivsnæringen, sier Bergmål.
Datainnsamlingen er gjennomført av Opinion/Norstat på vegne av Virke i mai-juni 2021. Se undersøkelsen vedlagt i pressemeldingen.
Kontakter
Pressetelefon
Tel:476 00 888Dokumenter
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Norsk kulturliv: – Dette kan bli årets vinner21.3.2024 16:41:19 CET | Pressemelding
Virkes analyse for kultursektoren viser at både 2022 og 2023 var meget gode år for Kultur-Norge. Trolig blir 2024 like bra.
Stabile tall for klesbransjen i 202321.3.2024 09:57:46 CET | Pressemelding
Klesbransjen fortsetter opphentingen fra et rekordsvakt 2020, og leverer en liten omsetningsvekst sammenliknet med fjoråret. Det viser en bransjerapport utarbeidet av Hovedorganisasjonen Virke. Høy prisvekst, kombinert med sterk konkurranse gjør imidlertid at marginene er under press.
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom