NAF

Høstferie: Lad opp det lille batteriet i elbilen før du drar til fjells

Del

Startvansker er den hyppigste årsaken til at NAFs bilbergere må rykke ut, også til elbiler. - Det lille batteriet i elbilen må også være i toppform for en god høstferie-tur, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.

En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest. (Foto: NAF)
En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest. (Foto: NAF)

Det er mye snakk om det store hovedbatteriet i elbiler, men elbilene har også det gode gamle startbatteriet, slik andre biler har.

Setter ikke fyr på motoren

I mange elbiler er startbatteriene mindre enn i bensin- og dieselbiler, siden jobben deres ikke er like omfattende.

- I en bensin- eller dieselbil skal batteriet bokstavelig talt sette fyr på motoren, mens det i en elbil starter en enkel elektromotor, sier Sødal.

I tillegg til å starte bilene brukes startbatteriet til oppgaver som klimaanlegget, varme i seter og lignende.

Kan få vansker av å stå lenge

Statistikken fra veihjelpen til NAF viser at startvansker er årsaken til flest utrykninger hele året og det topper seg når det blir kaldere i været. Nå står høstferien for tur og mange har tenkt seg til fjells der temperaturene kan være lavere på denne tiden av året.

- Når elbilen står parkert i flere dager er det fort gjort at startbatteriet tappes for strøm om det er litt lite strøm på det fra før, sier NAF-rådgiveren. - Derfor er det lurt å lade opp det lille batteriet i elbilen med en vedlikeholdslader før du tar turen til fjells, fortsetter han.

En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest. (Foto: NAF)
En vedlikeholdslader er noe alle bileiere burde ha uavhengig av om bilen går på strøm eller diesel. De er ikke så kostbare og enkle å bruke. Jevnlig vedlikeholdslading gjennom høsten og vinteren gjør at bilbatteriet er i form når du trenger det mest. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Skippergata 4
0152 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom