Høstferie: – Fortsatt plass i fjellet!

Skolenes høstferieuker er rett rundt hjørnet. Disse betjente DNT-hyttene står klare for å ønske velkommen til høstferieopplevelser i fjellet.
Haukeliseter er åpen hele året! Med varme i badstua blir badesesongen lenger. FOTO: Daniel Jacobsen.

Drømmer du om ferdiglaget middag og varm peisestue etter en lang dag i høstfjellet? De høstferieåpne betjente hyttene til DNT er populære både som dagsturmål og til overnatting. Og det er fortsatt god plass på disse hyttene.

– Fine høstdager i naturen gir påfyll og opplevelser å ta med seg inn vinterhalvåret. Luften er frisk og klar, fargene varme og de betjente hyttene byr på god mat, fyr på peisen og hyggelige folk, sier Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT.

Å bo fast på en hytte og gå fine turer derfra er fint og fleksibelt, enten man drar på tur alene, med venner eller familie.

– Vertskapene på våre betjente hytter melder om at det fortsatt er god plass, så her er det bare å starte planleggingen og bestille seg noen dager høstferie i fjellet om man har muligheten til det, sier Klarp Solvang.

Disse betjente hyttene er åpne

Gjendesheim
Vakkert beliggende ved Gjende. Et flott utgangspunkt for å gå den fantastiske ruten over Besseggen. Byr på god stemning og mange aktiviteter i høstferien, og Turboteamet kommer!

Åpen til 9. oktober.

Fondsbu
Ligger vakkert til ved praktfulle Eidsbugarden og midt i Jotunheimen med turmuligheter for alle. På Fondsbu får du deilig hjemmelaget mat og god stemning. I uke 40 er det aktiviteter for barnefamilier på hytta.

Åpen til 9. oktober.

Haukeliseter
Midt på fjellet mellom øst og vest, på 1000 meters høyde finner du Haukeliseter fjellstue. Nord for fjellstua finner du mektige Hardangervidda nasjonalpark, og sørover ligger frodige Ryfylke- og Setesdalsheiene. Barn bor gratis på hytta i høstferieuke 40 og 41.

Haukeliseter er alltid åpen!

Finsehytta
Finsehytta er ligger midt i mellom Hardangervidda og Skarvheimen, med flotte turmuligheter i alle retninger. Hytta ligger sentralt plassert midt i mellom Hardangerjøkulen og Hallingskarvet, rett ved togstasjonen.

Åpen til 9. oktober.

Lysefjorden Turisthytte
Lysefjorden Turisthytte er et fint utgangspunkt for turer til Kjerag og Flørlitrappene 4444, og ligger midtveis på fotturen Lysefjorden Rundt. Etter middag i kafèen, kan man slappe av i den koselige peisestua.

Åpen til 16. oktober.

Solheimstulen
En turisthytte der den gode, gamle hytteatmosfæren fremdeles sitter i veggene. Her finner du minner fra fordums seterdrift.

Åpen til 16. okober.
I uke 38 og 39 kun åpent i helgene, fredag til søndag. I uke 40 og 41 åpen hele uken.

Sota Sæter
Sota Sæter er et flott sted å være i flere dager, med flotte turmuligheter inn i Breheimen.

Åpen 3o. september til 9. oktober, og helger i høst. Følg med på Sota Sæters facebookside for mer informasjon om helgeåpent.

Aurlandsdalen Turisthytte
Denne betjente hytta ligger midt i vakre Aurlandsdalen, og er et perfekt utgangspunkt for den kjente turen gjennom dalen, eller dagsturer i området.

Åpen til 9. oktober.

Gaustatoppen Turisthytte
Gaustatoppen Turisthytte ligger nesten helt oppe på Gaustatoppen (1883 moh.), og har et fantastisk utsyn over store deler av Sør-Norge. Åpen cafe, og mulighet for overnatting ved avtale.

Åpen til 16. oktober

Olalia
Haugesund Turistforenings største hytte og ligger idyllisk til med flott utsikt sørover mot Hauganutene.

Hytta har åpen café og holder åpent for overnatting hver helg i høst, og i høstferieuke 41. Hytteverter til stede holder kafeen åpen, men måltider utover det henvises til selvbetjeningskjøkkenet.

Kobberhaughytta
Hytta ligger høyt og fritt sørvest i Nordmarka og har en unik peisestue med panoramautsikt over Sørkedalen, Bærumsmarka og den sørlige delen av Krokskogen.

Kobberhaughytta har 59 sengeplasser, og serveringskapasitet for grupper på opp til 100 personer. Åpningstider her.

Solheimstulen åpnet på nytt i år etter omfattende restaurering! FOTO: Marius Dalseg.
Breheimen er flott om høsten! Sota Sæter er en trivelig inngangsport. FOTO: Jasemin Folvik.
Tradisjonsrik hyttestemning inne på Sota Sæter. FOTO: Jasemin Folvik.
Lysefjorden Turisthytte - DNTs mest fargerike? FOTO: John Petter Nordbø.
Området rundt Gjende og den betjente hytta Gjendesheim er klar for høstferiegjester! FOTO: Marius Dalseg.
Mange er glade i Fondsbu! FOTO: Morten Noremsaune.
Dag Terje Klarp Solvang er generalsekretær i DNT. FOTO: Marius Dalseg