Høstens uventede reiseraketter

Høsten er en intensiv reiseperiode. Uansett om det er en forlengning av sommeren med en sol- og badereise sørover eller en weekendreise til en europeisk storby, så fristes mange av en reise i høst. Blant reisemålene som ligger langt unna så skyter Manila og Tokyo fart i antall bestillinger, men blant de mer nærliggende reisemålene er det Madrid som er høstens litt uventede listeklatrer.
Madrid klatrer på listene

-          Selv om Gran Canaria, nær sagt som vanlig, er det mest bestilte reisemålet i høst så er det spennende å se at mange mer uventede steder klatrer på topplisten. Klassikere er alltid herlig, men det er også artig at mange søker seg vekk fra de aller mest besøkte stedene, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

En weekendreise har lenge vært som medisin for å takle høstmørket og fylle på energilagrene, og europeiske storbyer har alltid vært populære reisemål. Mange har vært i Paris, Amsterdam eller London en eller flere ganger – og ønsker seg nå isteden de såkalte «second cities», dvs noen av Europas mindre besøkte steder. En utvikling som ligger på linje med de siste årenes trend om å søke genuine ferieopplevelser.

Mange reisemål er omtrent like populære som i fjor – mens andre steder utmerker seg som skikkelig reiseraketter. Berlin har fått sin renessanse i høst. Etter noen sesonger lengre ned på listen så vekker byen igjen manges nysgjerrighet, og øker med 85 prosent mot i fjor.

Bucuresti øker med 75 prosent, dog fra små tall i fjor. Med kallenavn som «Lille Paris» har Romanias hovedstad økt kraftig i popularitet blant de som er interessert i historie, koselige kafeer og spennende gastronomiske opplevelser. Byen er dessuten kjent for et intensivt og innbydende natteliv og med et prisnivå langt under det norske så er byen en av Europas billigste storbyer å besøke.

Madrid er en annen storby som vi begynner å få øynene opp for. Men en økning på 82 prosent fyker byen oppover listen fra 54. til 28. plass. Spanias hovedstad har lenge levde litt i skyggen av Barcelona, og selv om det er stykke opp til Barcelona på listen så har Madrid noe på gang,

Blant reisemålene lenger bort så er det spesielt Manila og Tokyo som utpeker seg. Tokyo har lenge havnet høyt på listen for nordmenns drømmereisemål, og med fordelaktige flypriser gjør stadig flere drømmen om til virkelighet. Manila er i seg selv en fantastisk by å besøke, men fungerer også som et godt utgangspunkt for å utforske Sør-Øst Asia med alle sine vakre øyer og paradisstrender.

Høstens reiseraketter – et utvalg

1. Berlin, + 85 prosent
  2. Madrid, + 82 prosent
  3. Bucuresti, + 75 prosent
  4. Manila, + 79 prosent
  5. Tokyo, + 56 prosent

Kilde: Tickets bookingstatistikk, reiser bestilt t.o.m. 7. oktober med avreise 1. oktober til 15. desember.

Madrid klatrer på listene

Fredrik Selmers vei 6

90594673http://www.ticket.no

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.

Følg pressemeldinger fra Ticket Feriereiser

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ticket Feriereiser på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ticket Feriereiser