Høringssvar om forslag til endring av lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger.

Kommunal- og moderniseringsdepartementet har sendt ut på høringsrunde forslag til endring av lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger. Denne loven regulerer hvilke flagg kommunene kan flagge med. Utgangspunktet er at kun det norske flagget, det samiske flagget og kommune- eller fylkes flagg. Kan flagges med fra kommunenes bygninger. Enkelte unntak ligger i dagens lov.

Partiet De Kristne har i dag sendt inn følgende høringssvar.

Dagens lov trådte i kraft i 1933. Formålet var å forhindre at kommunale bygninger ble brukt til politiske markeringer, og at offentlig flagging i større grad skulle være samlende for kommunens innbyggere. Departementet sendte i desember 2016 på høring forslag om en rekke endringer av lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger. Departementet mente at situasjonen i dag er annerledes enn på 1930- tallet, og at dette tilsier en liberalisering av loven.

Overtredelse av lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger straffes etter gjeldende lov med bøter eller fengsel i inntil 3 måneder.

PDK Mener:

Partiet De Kristne ber innstendig om at høringsforslagets alternativ D velges: Videreføring av gjeldende lov om flagging på kommunenes offentlige bygninger uten endringer.

Les hele vårt høringssvar HER