Samferdselsdepartementet

Høring: Nytt språkkrav for større skip i sjøtrafikksentralenes tjenesteområder

Del

– Norge er et land med en lang kyst, og en like lang historie som sjøfartsnasjon. Trygghet for de mange som ferdes til sjøs er noe av det viktigste vi jobber med, og å forstå hverandre og kommunisere godt kan være avgjørende for sikkerheten i krevende farvann. Derfor foreslår vi nå et krav om bruk av engelsk for større fartøy i kommunikasjonen mellom fartøyene og med sjøtrafikksentralen, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

– At de største skipene bruker engelsk i visse deler av sin kommunikasjon med hverandre og med sjøtrafikksentralen, vil kunne bidra til felles situasjonsforståelse og bedre sjøsikkerhet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Kjell Brataas/SD
– At de største skipene bruker engelsk i visse deler av sin kommunikasjon med hverandre og med sjøtrafikksentralen, vil kunne bidra til felles situasjonsforståelse og bedre sjøsikkerhet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Kjell Brataas/SD

Samferdselsdepartementet har i dag bedt Kystverket gjennomføre en høring om forslag til nytt språkkrav i sjøtrafikkforskriften. Forslaget innebærer et krav om at fartøy med bruttotonnasje på 500 bruttotonn eller mer skal kommunisere på engelsk på sjøtrafikksentralenes VHF-arbeidskanaler. Kravet vil gjelde kommunikasjon som utveksles i sjøtrafikksentralenes tjenesteområder, og vil gjelde nærmere angitt informasjon regulert i sjøtrafikkforskriften. I dag er det ikke påbud om bruk av ett felles språk.

Et tilsvarende forslag var på høring i 2020, og som et resultat av tilbakemeldingene som kom da, er det presisert i forslaget hvilken kommunikasjon som omfattes av kravet, og at kravet ikke vil gjelde nødkommunikasjon.

– At de største skipene bruker engelsk i visse deler av sin kommunikasjon med hverandre og med sjøtrafikksentralen, vil kunne bidra til felles situasjonsforståelse og bedre sjøsikkerhet. Samtidig er jeg klar over at dette kan gi noen utfordringer, og jeg ønsker derfor innspill fra rederiene og næringen på hvor store utfordringene et krav om bruk av engelsk vil være for fartøy over 500 bruttotonn, sier Hareide.

Kravet vil gjelde kommunikasjonen mellom fartøy og mellom fartøy og sjøtrafikksentral som er regulert i sjøtrafikkforskriften, for eksempel kommunikasjon om møtesituasjoner og passering av andre fartøy, opplysninger om at et fartøy endrer kurs og kommunikasjon om tillatelser til å seile i sjøtrafikksentralenes tjenesteområder.

Kystverket vil sende forslaget på høring i løpet av høsten 2021.

Nøkkelord

Bilder

– At de største skipene bruker engelsk i visse deler av sin kommunikasjon med hverandre og med sjøtrafikksentralen, vil kunne bidra til felles situasjonsforståelse og bedre sjøsikkerhet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Kjell Brataas/SD
– At de største skipene bruker engelsk i visse deler av sin kommunikasjon med hverandre og med sjøtrafikksentralen, vil kunne bidra til felles situasjonsforståelse og bedre sjøsikkerhet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide. Foto: Kjell Brataas/SD
Last ned bilde

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsministeren om bord i første tog til Sverige etter pandemien: – Bruk kollektivtilbudet både i Norge og på utenlandsreiser18.10.2021 16:27:35 CEST | Pressemelding

– Endelig kan folk ta toget til Sverige igjen! Det er veldig positivt at de reisende nå har klimavennlig kollektivtilbud til og fra utlandet. Tog, buss og annen kollektivtransport bidrar til å redusere klimagassutslipp, samtidig som fremkommeligheten og trafikksikkerheten på veiene blir bedre. Jeg vil derfor oppfordre alle som har mulighet til å kollektivtilbudet både i Norge og på utenlandsreiser, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

85 milliardar kroner til betre infrastruktur og grønare framtid12.10.2021 10:07:46 CEST | Pressemelding

– Samferdsel bind land og folk saman. Vi bygger veg og bane og utbetrar farvatn i eit høgt tempo. Det bidrar til å skape arbeidsplassar i heile landet. Det er viktig no som Noreg er på veg ut av koronakrisa. Med satsinga neste år sørger vi for oppstart av nye prosjekt, samstundes som vi tar vare på det vi har. Ei sterk satsing på utvikling av dei største byane våre er god, grøn politikk, seier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Det norske nullvekstmålet og byvekstavtalene på OECDs liste over 10 anbefalte klimatiltak9.10.2021 08:00:00 CEST | Pressemelding

OECD har nå valgt ut 10 eksempler fra ulike land på gode virkemidler for å få ned utslipp. Nullvekstmålet og byvekstavtalene trekkes fram fra Norge. – Dette en gledelig anerkjennelse av det gode arbeidet som er gjort i norsk transport- og miljøpolitikk i byene. Dette er en fjær i hatten til Norge og viser at vi er på rett vei mot målet om gode og mer bærekraftige byområder, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Vil ikke oppheve krav om helseattest for eldre sjåfører5.10.2021 06:05:00 CEST | Pressemelding

– Det skal være trygt å ferdes i trafikken. Krav om obligatorisk helseattest for eldre bilførere er et viktig virkemiddel for å sikre at de med førerrett er trygge sjåfører. Anmodningen fra Stortinget om å oppheve dette fra 1. august, var ikke mulig å møte fordi viktige faglige vurderinger manglet. Nå har jeg fått disse, og for meg er saken klar: Jeg fjerner ikke kravet om obligatorisk helseattest, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom