Yrkestrafikkforbundet

Hør på bussjåføren – hvis ikke blir det dyrt

Del
Er det belte tilgjengelig i bussen du sitter på? Da må du bruke beltet, hvis ikke kan det nå koste deg 1500 kroner i gebyr. – Vi er positive til at Statens vegvesen arbeider for å øke beltebruken i buss, sier bussjåfør og forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet (YTF), Jim Klungnes.

YTF er samarbeidspartnere på kampanjen som nå ruller ut til busser landet rundt. – Våre sjåfører er flinke til å minne passasjerene på å bruke belte, men det er allikevel mange som unnlater å klikke det på av gammel vane, sier Klungnes.

Han er forundret over at så mange velger å sitte usikret i buss som kjører i 80 km/t. – Det er et enormt ansvar å være bussjåfør. Hvis ulykken først er ute er det dessverre ofte de som ikke bruker belte som blir hardest skadd, sier Klungnes.

Beltet redder liv, også på bussen 

Statens vegvesen opplyser at åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. – På grunn av de store konsekvensene for seg selv og andre på bussen om man sitter usikret, håper jeg gebyret fungerer som et virkemiddel for å øke beltebruken, sier Klungnes. Dette er noe mange sjåfører er opptatt av i sin arbeidshverdag.

Kun én av to oppgir at de husker beltet i busser med belte. Samtidig er hele 87 prosent klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert.

– Mange busselskaper rundt om i Norge har nå mottatt informasjonsmateriell fra Statens vegvesen om beltebruk. Jeg håper våre sjåfører fortsetter å minne sine passasjerer på viktigheten av beltebruk, og hvilket skadeomfang det kan føre til å unnlate å bruke belte, oppfordrer forbundslederen.

Ikke alle busser som har belte

Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa.

– At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er bruke det når man kan. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men der de dessverre ikke var i bruk, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Kampanjen har også utviklet en film for å få passasjerer til å klikke på beltet. I filmen «Barnekontrolløren» har en liten jente fått kontrollørjobben. YTF vil fortsette å jobbe for at det blir like naturlig å tenke personlig sikkerhet i buss som i personbil. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye