Hør på bussjåføren – hvis ikke blir det dyrt
YTF er samarbeidspartnere på kampanjen som nå ruller ut til busser landet rundt. – Våre sjåfører er flinke til å minne passasjerene på å bruke belte, men det er allikevel mange som unnlater å klikke det på av gammel vane, sier Klungnes.
Han er forundret over at så mange velger å sitte usikret i buss som kjører i 80 km/t. – Det er et enormt ansvar å være bussjåfør. Hvis ulykken først er ute er det dessverre ofte de som ikke bruker belte som blir hardest skadd, sier Klungnes.
Beltet redder liv, også på bussen
Statens vegvesen opplyser at åtte mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2015. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. – På grunn av de store konsekvensene for seg selv og andre på bussen om man sitter usikret, håper jeg gebyret fungerer som et virkemiddel for å øke beltebruken, sier Klungnes. Dette er noe mange sjåfører er opptatt av i sin arbeidshverdag.
Kun én av to oppgir at de husker beltet i busser med belte. Samtidig er hele 87 prosent klar over at det er påbudt å bruke belte i buss når det er montert.
– Mange busselskaper rundt om i Norge har nå mottatt informasjonsmateriell fra Statens vegvesen om beltebruk. Jeg håper våre sjåfører fortsetter å minne sine passasjerer på viktigheten av beltebruk, og hvilket skadeomfang det kan føre til å unnlate å bruke belte, oppfordrer forbundslederen.
Ikke alle busser som har belte
Det finnes flere ulike busstyper, og ikke alle har krav til belte. Busstyper uten krav til belte og med ståplasser, er ment for lavere hastigheter og med hyppige av- og påstigninger. Regelverket er likt i hele Europa.
– At ikke alle busser har belte kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er bruke det når man kan. De mest alvorlige bussulykkene vi har hatt i Norge har vært i busser der det har vært belter, men der de dessverre ikke var i bruk, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.
Kampanjen har også utviklet en film for å få passasjerer til å klikke på beltet. I filmen «Barnekontrolløren» har en liten jente fått kontrollørjobben. YTF vil fortsette å jobbe for at det blir like naturlig å tenke personlig sikkerhet i buss som i personbil.
Nøkkelord
Kontakter
Ida Langdalen KristiansenKommunikasjons-ansvarlig
Tel:911 27 927Ida@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
Presseinvitasjon - fremleggelse av YTFs grenseundersøkelse 20231.11.2023 12:00:00 CET | Presseinvitasjon
Grenseundersøkelsen til Yrkestrafikkforbundet er et barometer for hvordan lønns- og arbeidsvilkårene er for utenlandske godssjåfører i Norge. Undersøkelsen ble først gjennomført i 2014 og har siden blitt gjennomført annethvert år siden 2017.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom