Hommelvik Stasjonsby gir flere boliger og mer tilgjengelige friluftsområder

– Hommelvik Stasjonsby er et bidrag til fornying og utvikling av Hommelvik, sier daglig leder i utbyggingsselskapet Hommelvik Stasjonsby AS, Oddstein Rygg. I tillegg til inntil 350 boliger rett nedenfor jernbanen blir det et 20 dekar stort friluftsområde mellom boligene og fjorden.
Denne skissen viser hvordan det nye boligområdet i Hommelvik kan komme til å se ut. Skisse: PKA Arkitekter.

Hommelvik Stasjonsby AS og vinnerne av arkitektkonkurransen, PKA Arkitekter og Agraff landskapsarkitekter, la fram planene for den nye bydelen på en digital pressekonferanse torsdag formiddag.

– Stasjonsfjæra i Hommelvik er allemannseie, og det skal den fortsatt være, sier Rygg. Han forteller at PKA Arkitekter og Agraff landskapsarkitekter vant konkurransen fordi de hadde det beste forslaget for å utvikle Moan som friluftsområde.

Ny bru over jernbanen fra Jernbanetorget til det planlagte Strandtorget vil gi enkel atkomst fra sentrum til de nye boligene, friluftsområdet og Stasjonsfjæra. Fra Strandtorget vil Malvikstien gå som en hovedåre gjennom området.

­– Fornying av sentrum

– Vi mener planene for Hommelvik Stasjonsby er et viktig bidrag til fornying av sentrum, sier daglig leder Oddstein Rygg. Han mener flere boliger og restaurering av store friområder skaper verdi både for lokalsamfunnet og for folk i Hommelvik.

– Vi ønsker å bidra til at Hommelvik blir et enda bedre sted å bo og leve, sier Rygg.

Ber om innspill

Det er ikke avklart i detalj hva det nye friluftsområdet i tilknytning til Stasjonsfjæra skal inneholde. Hommelvikingene skal selv få være med på å bestemme det.

– Her inviterer vi alle til å tenke kreativt og bidra aktivt i detaljplanleggingen, sier Rygg.

Boligene er utformet med respekt for Hommelviks historie og har hentet inspirasjon fra den tradisjonelle byggeskikken i sentrum.

Knutepunkt for framtida

Hommelvik Stasjonsby med inntil 350 energieffektive boliger vil bidra til å gjøre Hommelvik til et livskraftig, grønt knutepunkt for framtida. Plassert rett ved jernbanestasjon og bussholdeplass blir den nye bydelen et attraktivt bosted også for dem som har sin daglige jobb i Trondheim.

Planene for Hommelvik Stasjonsby bygger på kommunestyrets vedtak fra 2013 om at det kan bygges boliger i området.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Se video av Hommelvik Stasjonsby

Oddstein Rygg, daglig leder i Hommelvik Stasjonsby AS
Oddstein.rygg@kjeldstad.no

Bilder

Om Hommelvik Stasjonsby AS

Hommelvik Stasjonsby AS
Strømheim, Malvikvegen 1233
7550 Hommelvik

Hommelvik Stasjonsby AS er et utbyggingsselskap eid av Hommelvik Sjøside AS og Bane NOR Eiendom AS. Navnet har en historisk betydning. Fram til ca. 1970 var Hommelvik en stasjonsby hvor jernbanen spilte en vesentlig rolle. Selskapet planlegger utbygging av boliger og nye friluftsområder i Hommelvik Sentrum.

Følg pressemeldinger fra Hommelvik Stasjonsby AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hommelvik Stasjonsby AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.