Hold Norge Rent lanserer ressursbank mot forsøpling

Hold Norge Rents nye ressursbank skal gjøre veien mot en søppelfri kommune enklere ved å gi kunnskap og konkrete råd for å lykkes i kampen mot forsøpling.
Foto: Hold Norge Rent

Kommuner som ønsker å forebygge forsøpling, inviteres nå til å bruke Hold Norge Rents ressursbank for kommuner.

Norske kommuner har mange felles forsøplingsutfordringer, men det er også forskjeller i både kilder og årsaker til forsøplingen. Dermed er det også forskjeller i hvilke tiltak som er effektive fra kommune til kommune.

– Hold Norge Rent vil hjelpe kommunene i gang med arbeidet mot forsøpling, og Ressursbanken skal være en kilde til både kunnskap og inspirasjon, sier Mari Mo Osterheider, fagansvarlig for landforsøpling i Hold Norge Rent.

Ressursbanken gir norske kommuner nyttig informasjon om hvordan kommunen bør gå frem for å kartlegge kilder og årsaker til forsøpling og på bakgrunn av dette, sette inn skreddersydde tiltak mot forsøplingen.

Hold Norge Rent har også laget brosjyren «Mot en søppelfri kommune», og denne sendes til alle landets ordførere i løpet av høsten.

– Brosjyren er en enkel introduksjon til Ressursbanken og skal inspirere norske ordførere til å satse strategisk og kunnskapsbasert i arbeidet mot forsøpling, sier Osterheider.

Ta kontakt på post@holdnorgerent.no eller 40001438 for mer informasjon, flere bilder eller intervjuavtaler.

Mari Mo OsterheiderProsjektleder land og nasjonalt arbeid

Mari vet at forsøpling på land betyr til slutt forsøpling i land. Hun fokuserer derfor på landsbaserte forsøplingskilder, som engangsgriller, sneip og engangskopper.

Tel:+47 905 69 619mari@holdnorgerent.no