HMS Networks: Stark tillväxt för det första kvartalet 2021

Till följd av att orderingång, omsättning och rörelseresultat överstiger marknadens förväntningar för det första kvartalet 2021, publicerar HMS Networks idag sitt preliminära resultat.

Marknaden har fortsatt att utvecklas positivt i enlighet med vad som rapporterades för fjärde kvartalet 2020, och visat på en mycket stark utveckling under hela det första kvartalet 2021. Orderingången uppgår till ca 560 MSEK, motsvarande en tillväxt om 40 %, och försäljningen uppgår till ca 450 MSEK, motsvarande en tillväxt om 25 %. Rörelseresultatet för det första kvartalet förväntas uppgå till 110-120 MSEK, en förbättring mot föregående år om ca 70 % och motsvarande en rörelsemarginal om ca 25 %.

Den kraftiga ökningen i orderingång och försäljning drivs av en betydligt starkare slutmarknad, där affärerna kommit tillbaka efter 18 månader av lägre investeringsklimat och pandemieffekter. Förutom marknadens generella återhämtning bedömer HMS Networks att tillväxten även drivs av tillfälliga effekter bestående av en generell lageråteruppbyggnad i kombination med mer tillfälligt ökade säkerhetslager hos bolagets kunder. Tillsammans har dessa effekter drivit en tillväxt i snabbare takt än bolagets förväntningar och vad som tidigare kommunicerats till marknaden.

Framåtriktat förväntar sig HMS Networks en betydligt starkare marknad än under föregående år, men vill också understryka att första kvartalets orderingång haft inslag av positiva engångseffekter som inte kan förväntas fortsätta under 2021.

Alla siffror i detta pressmeddelande är preliminära. Den slutliga rapporten för det första kvartalet 2021 kommer att publiceras enligt plan den 23 april 2021 kl. 08:00 CET. HMS Networks kommer inte att lämna några ytterligare kommentarer innan kvartalsrapporten har publicerats.

För ytterligare information vänligen kontakta:
CEO Staffan Dahlström, telefon: 035-17 29 01
CFO Joakim Nideborn, telefon: 035- 710 69 83

HMS Networks AB (publ) offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 8 april 2021 kl. 18:00 CET.

HMS Networks AB (publ) är en marknadsledande leverantör av lösningar inom industriell informations- och kommunikationsteknologi (Industrial ICT). HMS utvecklar och tillverkar produkter under varumärkena Anybus®, Ixxat®, Ewon® och Intesis®. Utveckling sker på hu­vudkontoret i Halmstad, samt i Ravensburg, Nivelles, Igualada, Wetzlar, Buchen och Delft. Lokal försäljning och support sköts från säljkontor i Tyskland, USA, Japan, Kina, Singapore, Italien, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Indien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea och Förenade Arabemiraten (UAE), samt genom ett världsomspännande nätverk av distributörer och partners. HMS sysselsätter cirka 700 personer och omsatte 1 467 MSEK under 2020. HMS är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, i kategorin Mid Cap, Information Technology.

Notification according to chapter 9, section 10 of the Securities Market Act: Bolero Holdings SARL ownership in Suominen decreases to below 5 percent16.4.2021 15:30:00 CEST | Press release

Suominen Corporation, stock exchange release on April 16, 2021 at 4.30 p.m. (EET). Suominen Corporation has on April 16, 2021 received a notification referred to in Chapter 9, Section 5 and 6 of the Securities Market Act. According to the notification, the shareholding of Bolero Holdings SARL in Suominen Corporation has fallen below the 5% flagging threshold. Total positions of person subject to the notification obligation: % of shares and voting rights (total of 7.A)% of shares and voting rights through financial instruments (total of 7.B)Total of both in % (7.A + 7.B)Total number of shares and voting rights of the issuerResulting situation on the date on which threshold was crossed or reachedBelow 5%n/aBelow 5%58,259,219Position of previous notification (if applicable)5.81%n/a5.81% Notified details of the resulting situation on the date on which the threshold was crossed or reached: A: Shares and voting rightsClass/type of sharesNumber of shares and voting rights% of shares and votin

Correction: REGARDING DRAFT ALTERNATIVE RESOLUTION SUBMITTED TO THE ANNUAL GENERAL MEETING OF SHAREHOLDERS16.4.2021 14:49:32 CEST | Press release

Correction: the number of shares indicated – 380.396.585 and declared dividends per share – 0,0198 EUR. On 15 April 2021 AB “Klaipėdos nafta” (hereinafter – Company) received a proposal from the Ministry of Energy of the Republic of Lithuania (hereinafter referred to as the Shareholder), that executes the rights of the Shareholder – the Republic of Lithuania that owns 275 687 444 ordinary registered shares, making 72,45 per cent of the total amount of the Company’s shares, on an alternative draft resolution of the issue on the agenda of the ordinary registered meeting of shareholders of the Company to be convened on 30 April 2021. Following paragraphs 3, 4 and 5 of Article 25 of the Law on Companies of the Republic of Lithuania, the Shareholder as the person exercising the right to propose draft resolutions of the Company’s General Meeting, holding shares that grant at least 1/20 of all the votes, proposes to approve the following draft resolution of the fourth item on the agenda of th