HMS Networks Networks (publ) förvärvar återstående 25,1% i WEBfactory GmbH

HMS Industrial Networks AB, ett helägt dotterbolag till HMS Networks AB (publ), har förvärvat återstående 25,1% av aktierna i det tyska företaget WEBfactory GmbH.

WEBfactory är en ledande leverantör av webbaserade mjukvarulösningar för Industrial Internet of Things med 35 anställda och kunder främst i Europa. Företaget är mest känt för sin mjukvarusvit i4 som adresserar IIoT-relaterade kundutmaningar som datainsamling, analys och visualisering av industriella processer.

”När vi förvärvade 74,9% av WEBfactory under 2019, ville vi tillföra en kompetent och framtidssäker mjukvaru-dimension till HMS erbjudande” säger Staffan Dahlström, VD för HMS Networks. ”Sedan dess har vi vunnit flera viktiga affärer relaterat till i4-mjukvarorna, framförallt gällande energihantering inom industriell tillverkning. Det är en fantastisk teknik med stor potential, men vår affärsmodell Software-as-a-Service (SaaS) tar tid att rampa upp med industriella kunder. Vi går nu in i en ny fas där vi fortsätter att investera i tekniken med målsättning att vinna nya affärer med nyckelkunder. Som 100% ägare kan vi göra dessa investeringar med en långsiktig ambition att växa och integrera mjukvarubaserade affärer inom HMS Networks”.

Bernhard Böhrer, grundare av WEBfactory, säger "Med HMS har vi kunnat skapa en ny solid bas att växa från och jag är övertygad om att WEBfactory är i mycket goda händer med HMS som 100% ägare".

Förvärvet kommer inte att ha någon inverkan på HMS resultat per aktie 2020 och en begränsad positiv inverkan 2021.

För mer information, kontakta:
Staffan Dahlström, VD HMS, +46 (0)35 17 29 01
Joakim Nideborn, Finanschef HMS, +46 (0)35 710 6983

HMS Networks AB (publ) är en marknadsledande leverantör av lösningar för industriell kommunikation och Industrial Internet of Things, IIoT. HMS utvecklar och tillverkar produkter under varumärkena Anybus®, Ixxat®, Ewon® och Intesis™. Utveckling sker på huvudkontoret i Halmstad, och i Ravensburg, Nivelles, Igualada, Wetzlar och Buchen. Lokal försäljning och support sköts från säljkontor i Tyskland, USA, Japan, Kina, Singapore, Italien, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Indien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea och Förenade Arabemiraten (UAE), samt genom ett världsomspännande nätverk av distributörer och partners. HMS sysselsätter över 600 personer och omsatte 1 519 MSEK under 2019. HMS är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, i kategorin Mid Cap, Information Technology.

Huhtamaki introduces 100% plastic free egg carton, Smilepack, in the U.S. and Brazil21.6.2021 20:00:00 CEST | Press release

HUHTAMÄKI OYJ PRESS RELEASE 21.6.2021 AT 21:00 Huhtamaki introduces 100% plastic free egg carton, Smilepack, in the U.S. and Brazil Huhtamaki, a key global provider of sustainable packaging solutions, introduces Smilepack, a 100% plastic free molded fiber egg carton, in the United States and Brazil. Smilepack cartons are Huhtamaki’s first product designed especially for the U.S. egg industry, providing a sustainable and functional alternative to traditional polystyrene foam or plastic packaging for eggs. In the United States, the egg packaging market is expected to reach $405 MN at a CAGR of 4.38% by 2025*. The Smilepack egg cartons are made with fiber recovered from recycled paper, which can be reused up to seven times. The cartons can be recycled in regular paper stream and they are home and industrially compostable. Smilepack is already in use in the U.S. by a prominent producer and distributor of free-range eggs, whose products are sold in retail stores across the country. It is es

Agfa-Gevaert: Share buyback program – regulated information21.6.2021 17:40:00 CEST | Press release

Mortsel, Belgium – June 21, 2021 – 5:40 p.m. CET Within the framework of the share buyback program which was announced in the press release of March 10, 2021, Agfa-Gevaert NV proceeded with the purchase of own shares on the market of Euronext Brussels. The authorization to acquire own shares was granted to the Board of Directors by the Extraordinary General Meeting of Shareholders of May 12, 2020. Agfa-Gevaert NV has requested a financial intermediary to repurchase Agfa-Gevaert shares for a maximum amount of 50,000,000 Euro on its behalf under the terms of an initial discretionary mandate agreement with validity until March 31, 2022, effective as from April 1, 2021. On June 18, 2021, the Agfa-Gevaert Group held 1,946,884 own shares, which represents 1.16% of the total number of shares of the Group. Detailed operations per day: DateNumber of sharesAverage price (€)Minimum price (€)Maximum price (€)Total price (€)June 14, 2021 50,0003.84083.83003.8500 192,040.00June 15, 2021 48,0003.8112