HMS Networks AB (publ) förvärvar en majoritet i Procentec B.V.

HMS Industrial Networks AB, ett helägt dotterbolag till HMS Networks AB (publ), har förvärvat 70% av alla aktier i det nederländska bolaget Procentec B.V., med huvudkontor i Rotterdam. Procentec är en världsledande leverantör av lösningar och tjänster för diagnostik och övervakning av industriella nätverk.

Procentec’s lösningar säkerställer driftsäkerhet och tillförlitlighet i industriella nätverk som PROFIBUS, PROFINET, EtherNet/IP och andra industriella Ethernet-standarder. Nyckelprodukter är ProfiTrace, ProfiHub, ComBricks, Atlas och Osiris, som alla används av fälttekniker för övervakning, analys och felsökning av nätverksinfrastruktur. Arbetet kan utföras på plats i fabriken såväl som på distans, med målet att förhindra oönskade tillverkningsstopp på grund av nätverksproblem.

”Procentec fyller ett tomrum i HMS erbjudande inom lösningar för kommunikationsinfrastruktur. Industriella nätverk är mycket viktiga inom industriella processer, och genom Procentec’s produkter och tjänster ökas den effektiva drifttiden och datatillgängligheten avsevärt inom dessa kritiska nätverk”, säger Staffan Dahlström, VD för HMS Networks, och fortsätter ”Med Procentec får HMS tillgång till en eftermarknad som är starkt kopplad till den stora installerade basen av industriella nätverk globalt, vilket positionerar HMS mycket närmare slutanvändare av industriella nätverk. Detta är en väldigt intressant ny dimension för HMS med tanke på att vi idag huvudsakligen levererar produkter till tillverkare av automationsprodukter och maskiner”.

”Vi är mycket glada över att bli en del av HMS vilket öppnar nya dörrar för Procentec. HMS storlek och internationella närvaro kommer att vara en stor tillgång för Procentec i vår fortsatta expansion. Det kommer också att finnas utmärkta möjligheter för delning av IP mellan företagen, samt för att skapa gemensamma lösningar relaterade till industriella nätverk och Industry 4.0", säger Pieter Barendrecht, VD för Procentec B.V.

HMS förvärvade 70% av samtliga aktier i Procentec av bolagets grundare, som inte längre är aktiva i företaget. De återstående 30% av aktierna ägs av den befintliga ledningsgruppen, som kommer att behålla sina ledande befattningar och fortsätta att driva verksamheten i Procentec.

Med cirka 70 anställda och dotterbolag i Tyskland, Italien och Storbritannien, omsatte Procentec-koncernen 11,7 miljoner euro under 2019. Förvärvet kommer att ha en begränsad inverkan på HMS’ resultat per aktie framöver.

Staffan Dahlström, CEO HMS Networks AB, +46 (0)35 17 29 01
Joakim Nideborn, CFO HMS Networks AB, +46 (0)35 710 6983

HMS Networks AB (publ) är en marknadsledande leverantör av lösningar för industriell kommunikation och Industrial Internet of Things, IIoT. HMS utvecklar och tillverkar produkter under varumärkena Anybus®, Ixxat®, Ewon® och IntesisTM. Utveckling sker på huvudkontoret i Halmstad, och i Ravensburg, Nivelles, Igualada, Wetzlar och Buchen. Lokal försäljning och support sköts från säljkontor i Tyskland, USA, Japan, Kina, Singapore, Italien, Frankrike, Spanien, Nederländerna, Indien, Storbritannien, Sverige, Sydkorea och Förenade Arabemiraten (UAE), samt genom ett världsomspännande nätverk av distributörer och partners. HMS sysselsätter över 600 personer och omsatte 1 519 MSEK under 2019. HMS är noterat på NASDAQ OMX i Stockholm, i kategorin Mid Cap, Information Technology.

Jānis Buks elected as the Chairperson of the Management Board of JSC Olainfarm30.7.2021 12:41:00 CEST | Press release

Today, on July 30, the Supervisory Council of JSC Olainfarm has elected Jānis Buks as the Chairperson of the Management Board. He has significant professional experience, which, together with the team of JSC Olainfarm, will contribute to the company's growth, stability, and predictability. Jānis Buks was the Deputy Chairperson of the Supervisory Council of JSC Olainfarm from April 4, 2019 to June 17, 2021. “JSC Olainfarm is a Latvian pharmaceutical success story, however, the conflicts of recent years have overshadowed the success. We need to ensure stability and predictability, both for future plans and for the group as a whole. It is time to restart Olainfarm and build back the company's reputation, continue to grow and to be a stable and predictable partner and employer,” emphasizes Jānis Buks, Chairperson of the Management Board of JSC Olainfarm. J. Buks graduated from the Faculty of Law of the University of Latvia, obtaining a bachelor's degree in law. He improved his knowledge in

Arcadis reports transactions under its current share buyback program30.7.2021 12:00:00 CEST | Press release

Amsterdam, July 30, 2021 – Arcadis (EURONEXT: ARCAD), the leading global Design & Consultancy organization for natural and built assets, has repurchased 14,830 of its own shares in the period from 23 July up to and including 29 July 2021 at an average price of €36.99. The consideration of this repurchase was €0.5 million. The repurchase is in accordance with the share buyback program to cover existing obligations under employee incentive plans and to cover commitments for stock dividend, as announced on 19 February 2021. The total number of shares repurchased under this program to date is 1.7 million shares for a total consideration of €56.5 million. For more detailed information see: https://www.arcadis.com/en/global/investors/share-information/share-buyback-program/ -End- Improving quality of life FOR FURTHER INFORMATION PLEASE CONTACT: ARCADIS INVESTOR RELATIONS Jurgen Pullens Mobile: +31 6 51599483 E-mail: jurgen.pullens@arcadis.com ABOUT ARCADIS Arcadis is the leading global desig