HMB bygger nytt boligkvartal i sentrum av Knivsta

HMB Construction, datterselskap i AF Gruppen, skal bygge nye boliger sentralt i Knivsta sør for Uppsala, på oppdrag fra Genova og Redito.

Kontrakten er en totalentreprise med en verdi på ca. MSEK 210 ekskl. mva. Prosjektet er utviklet av Genova Property Group og Redito, og består av 133 utleieboliger. Boligbygget blir det første av tre i Segerdal, som skal bli den bykjernen Knivsta mangler i dag.

Prosjektet består av to bygg rundt en felles gårdsplass, og hvor grunnetasjen inneholder både forretningslokaler, boliger med terrasser og grøntarealer. Boligene blir en blanding av små og store enheter som passer for både unge, familier og eldre. I tillegg til boligene bygges det torg, gågater og grøntområder. Prosjektet skal etter planen være ferdig i løpet av 2023.

– Vi har samarbeidet med Genova om to tidligere prosjekter, blant annet det profilerte boligbygget Balneum i Gröndal i Stockholm, og ser fram til å bidra til et nytt vellykket prosjekt, sier Bård Frydenlund, konserndirektør i AF Gruppen Sverige.

Prosjekt Segerdal omfatter ytterligere to boligbygg, der HMB er involvert i prosjekteringen.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 27 mrd kroner i 2020 og har i dag ca 5500 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

AF Gruppen og Aker Solutions går sammen om å skape et ledende globalt offshore resirkulerings- og dekommisjoneringsselskap1.7.2021 08:01:42 CEST | Pressemelding

I dag har AF Gruppen og Aker Solutions signert en Intensjonsavtale (LOI) for å slå sammen de to selskapenes eksisterende offshore decom-operasjoner til et 50/50-eid selskap med mål om å skape en ledende global aktør for miljøvennlig resirkulering av offshoreinstallasjoner. Ved å etablere en rendyrket, fokusert aktør som kan gjenvinne globale offshoreinstallasjoner, vil partene gi et betydelig bidrag til en bærekraftig, grønn omstilling av offshoresektoren.