H.M. Kongen blir høy beskytter for WWF Verdens naturfond

Samme år som WWF i Norge fyller 50 år, har H. M. Kongen takket ja til å være beskytter for organisasjonen.
Kong Harald har takket ja til å bli høy beskytter for WWF Verdens naturfond. Foto: Jørgen Gomnæs / Det kongelige hoff

Ordningen med beskytterskap er en anerkjennelse av organisasjoner og arrangementer innen viktige områder av samfunnslivet.

– Dette er den beste 50-års gaven vi kunne tenke oss, sier en begeistret generalsekretær, Karoline Andaur.

Beskytterskapet, som ble innvilget etter søknad, vil gjelde for perioden 1. januar 2021 til 31. desember 2025.

Den 14. desember 1970 ble Verdens Villmarksfond stiftet med kronprins Harald som president. Kong Harald var president for WWF i Norge fra 1970 til 1991, mens han var kronprins.

Navnet ble senere endret til WWF Verdens naturfond.

Generalsekretær Karoline Anduar i WWF Verdens naturfond er glad for at kongen har takket ja til å bli høy beskytter for organisasjonen. Haakon Nordvik / WWF Verdens naturfond