HLF redder unge ører

Startskuddet for HLFs nasjonale kampanje Hvert Øre Teller går tirsdag 24. mai kl.12:00 foran Stortinget. Målet for kampanjen er forebygging av hørselsskader blant barn og unge, og spesielt den alvorlige lidelsen tinnitus.

Tall fra Forsvaret viser at antallet hørselsskader hos ungdommer som møter til førstegangstjeneste er sjudoblet på fire år.

Samtidig har Verdens Helseorganisasjon (WHO) slått alarm om 1,1 milliard unge mennesker står i fare for å få hørselsskader som følge av høy lyd rett i øret.

Hvert Øre Teller er en årlig nasjonal kampanje i regi av HLF. Vi tilbyr gratis hørselstesting og gir hørselshjelp på stands over hele landet.

Se også www.hvertøreteller.no

HLF er verdens største hørselsorganisasjon med over 60.000 medlemmer.

HLF skal gjøre hverdagen enklere for alle landets hørselshemmede, og forebygge hørselstap og hørselsskader i befolkningen: Din hørsel - vår sak!

Rundt 14,5 % av Norges befolkning har en hørselshemming som påvirker hverdagen, som sosial isolasjon og frafall fra utdanning og arbeidsliv. Gruppen hørselshemmet er mangfoldig og stadig flere rammes av hørselsnedsettelse. Om fire år er en million nordmenn hørselshemmet.

HLF har derfor en viktig rolle som interesseorganisasjonen for høreapparatbrukere og tinnitusrammede, sterkt tunghørte/døvblitte, foreldre med tunghørte barn, CI-opererte og mennesker som lider av balansesykdommen Ménière.