HK lanserer app for ordna forhold

Har du noen gang lurt på om stedet du handler hos egentlig har ordnede forhold med tariffavtale? Det kan du finne ut. Nå kan alle forbrukere lett velge å handle rettferdig der det er tariffavtale.

En viktig forutsetning for den norske modellen er en høy organisasjonsgrad på både arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i tillegg til høy tariffavtaledekning.

HK lanserer derfor i dag appen Ordna forhold. Her kan du alltid se hvilke steder som har tariffavtale rundt deg.

– Vår erfaring er at de fleste norske forbrukere ønsker å bidra til ordna forhold. Ny teknologi gjør det lettere å orientere seg og å gjøre smarte og gode valg i hverdagen. Dette vil HK bidra til, sier forbundsleder Trine Lise Sundnes.

– Vi ønsker å gjøre det å ha en tariffavtale til en konkurransefordel. I dag har vi mange medlemmer som enda ikke har tariffavtale. Og svært mange av våre medlemmer jobber uten tariffavtale, mange velger endog å holde medlemskapet hemmelig. Det skal det ikke være noen grunn til, sier Sundnes.

HK ser gjerne at andre forbund kommer med slik at vi kan gi forbrukerne et fullstendig bilde av tariffavtaledekningen i virksomheter som selger varer og tjenester til forbrukerne.

Vi håper med dette at arbeidsgivere skal se det som et konkurransefortrinn å ha tariffavtale.