HK er klare for klimastreik.

Et stort flertall av de tillitsvalgte i HK går inn for at klimakrav skal være en del av tarifforhandlingene.

Forbundsleder Trine Lise Sundnes

Framtidas tarifforhandlinger vil i tillegg til å dreie seg om lønn, også ha klima- og miljøkrav som en del av forhandlingene.

-          70% av tillitsvalgte i HK mener at klimakrav må være en del av forhandlingene, forteller Trine Lise Sundnes, HK i Norges forbundsleder.

HK er opptatt av at inntrykket som skapes i offentligheten om at fagbevegelsen er sinker på miljø er noe vi må endre. Det er mulig å komme med klimakrav i tarifforhandlingene.

-          Vi kommer med klima- og miljøkrav i tarifforhandlingene til våren. Jeg vil at det grønne skriftet også skal taes gjennom tarifforhandlinger sier Sundnes.

Dette er spesielt viktig for oss fordi tariff og den norske modellen er et stort kompromiss mellom partene. Sundnes er særlig opptatt av dette, fordi forhandlinger og gode, langvarige kompromisser har en stor verdi. Trepartssamarbeidet er et mektig verktøy, og vi mener dette verktøyet kan være avgjørende for det grønne skiftet.

-          Hvordan de konkrete kravene skal se ut skal vi komme tilbake til, men jeg er opptatt av kollektive krav. Her vil klimaregnskap være ett slikt krav sier Sundnes.

Forbundsleder Trine Lise Sundnes