HK er initiativtaker til Søndagsplakaten

I en pressemelding i går forsøker Rema 1000 å fremstille det som om Norgesgruppen og Virke er initiativtaker til Søndagsplakaten. Dette medfører ikke riktighet. HK forutsetter at seriøse aktører ikke setter ansatte til å utføre lovbrudd.

Søndagsplakaten

Det er HK som er initiativtaker til Søndagsplakaten. HK har hele tiden vært i førersetet i arbeidet. Møter i sakens anledning har foregått i HKs lokaler. Rema 1000 har vært invitert inn i dette arbeidet sammen med også Bunnpris og Coop.

Handel og Kontor i Norge lar seg ikke bruke av noen arbeidsgivere. LOs juridiske avdeling har hatt teksten i Søndagsplakaten til vurdering, de uttaler at etter deres vurdering er Søndagsplakaten i tråd med og innenfor gjeldende lovverk.

HK vil spesielt fremheve punktet i Søndagsplakaten om at "Søndagsbutikken må være et selvstendig butikklokale med fast monterte vegger og egen inngang."

Dette er samme ordbruk som statsråden brukte i sitt svar til Stortinget:

– Rema 1000 må nå avklare om de tar sikte på å overholde dagens lovgivning. HK forutsetter at ingen seriøse aktører setter ansatte til å utføre lovbrudd, uttaler forbundsleder Trine Lise Sundnes.

HK har sammen med Virke Dagligvare invitert seg til statsråden i sakens anledning.

HK vil med dette invitere Rema 1000 til å delta i dette møtet.

Søndagsplakaten