HK bryter tarifforhandlingene med Virke

HK i Norge valgte fredag å bryte tarifforhandlingene med Virke. Virke mener HKs krav, som går langt utover frontfagsrammen, tar oppmerksomheten bort fra kompetansebygging og grønn omstilling. Dette er synd for arbeidstakerne og virksomheter som står i en krevende situasjon, mener Virke.
Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

– Det er synd at HK setter krav som går langt ut over frontfaget og dermed blokkerer muligheten for å omstille næringen til fordel for arbeidstakere, virksomheter og norsk økonomi, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Arbeidstakere i Norge er allerede omfattet av verdens beste ordninger for sykelønn og foreldrepenger. Likebehandling knyttet til forskuttering av sykelønn ble behandlet i frontfagsforhandlingene tidligere i august. Nå bryter HK forhandlingene med Virke for å få enda mer på dette området.

– Virke er innstilt på å gi mulighet for likebehandling i den enkelte virksomhet, på samme måte som for frontfaget. HKs krav går derimot mye lenger og pålegger arbeidsgivere en administrativ og økonomisk byrde som setter arbeidsplasser i fare, sier Horneland Kristensen.

Mange virksomheter i handels- og tjenestenæringen har hatt det tøft, har det tøft og vil fortsatt ha det tøft i lang tid fremover. Selv om deler av handelen har fått et løft i sommer, mener Virke vi ikke kan etablere varige forpliktelser basert på en unntakstilstand.

– Vi må ikke glemme at så mange som 3 av 10 kjeder i norsk varehandel gikk med underskudd før korona. Vi har etablert frontfaget for å være konkurransedyktige internasjonalt. Å forlate det nå når Amazon banker på døren vil være totalt uansvarlig. Det vi sammen med HK burde fokusert på i disse forhandlingene, er hvordan vi ruster arbeidstakerne og virksomhetene for fremtiden, sier Horneland Kristensen.

Forhandlingene har pågått siden tirsdag. Forhandlingene om ny landsoverenskomst skulle foregått i siste halvdel av mars, men ble utsatt til august grunnet koronasituasjonen. Forhandlingene vil nå bli brakt inn for Riksmekleren som vil bistå for å finne en løsning. Dato for meklingen er ennå ikke fastsatt.

Virkes pressetelefon: 476 00 888

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.