Hjemmekontor, mangfold og kunstig intelligens – nye tema i Telenor-forhandlingene.

Etter to dager med forhandlinger er NHO og EL og IT Forbundet kommet til enighet om Telenor-overenskomsten.
EL og IT Forbundets forhandlingsutvalg. Bak: Forbundssekretær Reidunn Wahl. Midt f. v: May Iren Arnøy, Kenneth Pettersen og Kosom Alexsander Skaale. Foran: Sabah Qayyum og Esben Smistad.

- En helt ny bestemmelse om hjemmekontor er tatt inn i avtalen. Kunstig intelligens og mangfold var også tema under forhandlingene. At partene nå tar mangfoldet blant ansatte på alvor og oversetter overenskomsten til engelsk, gleder meg, sier divisjonstillitsvalgt Sabah Qayyum i EL og IT Forbundets forhandlingsutvalg.

Protokollen inneholder også et avsnitt om kunstig intelligens.

- At arbeidstakers privatliv og verdighet skal ivaretas og at bruk av kunstig intelligens ikke skal bidra til å opprettholde eller forsterke fordommer, er viktig for oss, sier konserntillitsvalgt Esben Smistad.

- Dette viser nytten av tariffavtaler. Organiserte arbeidstakere og organiserte bedrifter kan ta tak i dagsaktuelle utfordringer på en konkret måte, sier forbundssekretær Reidunn Wahl.

Økonomisk er oppgjøret i tråd med frontfaget.

Kontaktpersoner:

Esben Smistad

Konserntillitsvalgt

mob: 919 99 692

og

Sabah Qayyum

Divisjonstillitsvalgt

Følg pressemeldinger fra EL og IT Forbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra EL og IT Forbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra EL og IT Forbundet