Hit reiser vi i sommer – de mest populære reisemålene

Sommerens feriereiser domineres som vanlig av reisemål rundt Middelhavet, men Bangkok har slått knockout på alle og troner nå øverst på listen over de mest bestilte reisemålene sommer 2019. Fjorårets tyrkiske revansj holder seg også i år, og Antalya klatrer inn på tredjeplass. Dette viser fersk statistikk fra Nordens største reisebyrå, Ticket.

Januar og februar er populære måneder for å bestille reiser og mange av sommerens feriereiser bestilles da. Utvalget av reiser og hotellrom er fortsatt stort, og mange fly- og charterselskap tilbyr dessuten fordelaktige bestill-tidlig rabatter.

- Med unntak av fjorårets rekordvarme sommer da restplassene for første gang på mange år gikk ned i pris, så har det vanligvis lønt seg å bestille sommerreisen tidlig da prisene vanligvis stiger jo nærmere sommeren man kommer. For den som ikke vil risikere å bli sittende i et vått sommer-Norge er det smart og solsikre sommerferien allerede nå, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og Administrasjonssjef hos Ticket.

Thailand fortsetter å utvikle seg til en året rundt-destinasjon. Bangkok med nærliggende paradisstrender samt nordlige Thailand er mest populært da de sørlige delene av landet har mer regn i løpet av sommermånedene. Flyselskapenes lave billettpriser i kombinasjon med at sommeren er lavsesong i Thailand gjør at mange velger landet som et alternativ til ferie i Europa. Bosteder og mat er dessuten mye billigere enn i mange land i Europa som, i og med en sterk euro, har gått kraftig opp i pris de siste årene. Også andre land i Asia øker denne sommeren som for eksempel Tyrkia, Vietnam og Filipinene.

Selv om Bangkok nå ligger øverst på listen er det reisemål rundt Middelhavet som dominerer. Hellas er det mest bestilte ferielandet etterfulgt av Spania. Tyrkia et igjen tilbake på feriekartet, og det er Antalya som er det mest bestilte reisemålet. Bestillingene hit øker med 20 prosent mot sommeren 2018. På Antalya kysten er de mange populære steder som frister for eksempel Alanya, Bodrum, barnevennlig Side og golfentusiastenes Belek.

Hit reiser vi i sommer – tidlig temperatur på sommerens reisemål

1. Bangkok (3)
  2. Kreta (1)
  3. Antalya (7)