Historisk stopp i innlevering av patentsøknader

Da koronapandemien rammet Norge, opphørte nesten all innlevering av patentsøknader fra norske søkere. Patentstyret, som behandler søknader om patent på oppfinnelser, har ikke registrert noe lignende ved tidligere kriser.

Nasjonale patentsøknader med norsk søker 2020

De tre første ukene i mars leverte norske søkere kun 2 patentsøknader på egen oppfinnelse. Dette er et historisk brudd i statistikken over nasjonale søknader fra norske søkere. Ikke en gang de globale finanskrisene i 1988 og 2008 påvirket søknadstallene på samme måte. Selv om antall patentsøknader også da ble påvirket av nedgangstidene, stoppet ikke innleveringen opp, slik årets tall viser.

Tegn til bedring
Den siste uken i mars ser det imidlertid ut til at innovasjonsmiljøene kan ha hentet seg noe inn. Da ble det innlevert 25 søknader, viser ferske tall. «Norsk næringsliv opplever nå en sjelden og akutt krisetilstand, men det er likevel for tidlig å si noe om hvordan den vil slå ut i patentstatistikken de neste månedene», sier avdelingsdirektør i Patentstyret, Bernt Boldvik. Han peker på at patentering har en langsiktig planleggingshorisont, og vanligvis er mindre konjunkturfølsom enn andre innovasjonsindikatorer. Derfor er det svært uvanlig at søknadsinngangen stopper helt opp i flere uker.

Kriser og kreativitet
«Vi vil følge statistikken nøye i tiden fremover, både når det gjelder antall patentsøknader og innholdet i søknadene», sier Boldvik, og viser til at kjente katastrofer og ulykker tidligere har inspirert mennesker til å løse problemer ved å tenke nytt, også i form av patenter.

Nasjonale patentsøknader med norsk søker 2020
Illustrasjon: Patentstyret
Historisk stopp i patentsøknader, forteller avd.dir. Bernt Boldvik (foto: T. Isaksen)

Følg saker fra Patentstyret

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Patentstyret på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Patentstyret