Historisk prestasjon av Victoria Gulliksen

I helgen red Victoria Gulliksen (29) fra Lierskogen seg inn til en niendeplass i EM i sprangridning i Riesenbeck, Tyskland. Det er tidenes beste norske individuelle resultat i dette mesterskapet. – Det var helt fantastisk, hesten min hoppet så godt hele veien. Jeg nådde mitt mål og kom enda lenger enn det også, forteller Victoria.
Foto: FEI

Victoria Gulliksen med hesten Papa Roach var en del av det norske laget sammen med Hege Tidemandsen Larsen/Carvis, Fredrik B. Seim/Quevara van der Vlierbeek Z og Marie Valdar Longem/Echo de Virton som ble nummer 13 i lagkonkurransen. Victoria var eneste norske som gikk videre til tredje runde fredag – hvilket var det Victoria hadde satt seg som mål med årets deltagelse.

-Dette var mitt tredje senior-EM, men jeg har aldri kommet til tredje runde før. Denne gangen gjorde jeg det, jeg nådde målet mitt – og så kvalifiserte jeg til finalen og ble blant topp ti. Det var bare helt, helt fantastisk!

At Victoria red dette mesterskapet med sin 12 år gamle hest Papa Roach var ingen selvfølge. For to år siden, på vei hjem etter lagseier i andre divisjon av nasjonshoppingen i Athen, skadet hesten seg på en løs metallbit på flyet. En sene ble kuttet over, og ingen trodde hesten ville kunne hoppe høyt igjen. Men med god veterinærbehandling, tid og tålmodighet har hesten blitt helt frisk igjen.

Victoria er strålende fornøyd med resultatet, men har beina på jorden.

-Å bli nummer ni i EM, det betyr selvsagt helt enormt mye for meg som rytter. Det er jo det man jobber for. Men, jeg slutter ikke å møkke bokser for det. Hverdagen blir ikke noe annerledes. Og det er jeg glad for! Jeg VIL gjøre dette arbeidet; sportsresultatene er jo mål, men det er det arbeidet man gjør på veien som er gleden!

EM-gullet gikk til tyske André Thieme foran tittelforsvarer Martin Fuchs fra Sveits og Peder Fredricson fra Sverige.

Fakta:

I dette mesterskapet skal rytterne gjennom tre tøffe kvalifiseringsrunder over tre dager, der 65 ryttere skal bli til 50. Blant disse går de 25 beste til finalen – og så 12 til en helt siste, avgjørende runde. Hinderhøyden under mesterskapet ligger på 1,50-1,60 m.

Resultatliste her.

Norges Rytterforbund ble stiftet 10.desember 1915 og med rundt 32 500 medlemmer er i dag det 11 største særforbundet i NIF.  Tilsluttet NRYF er det ca 340 klubber, og 17 kretser. NRYF bygger sine aktiviteter på idrettens grunnverdier. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse, ærlighet og dyrevelferd. Videre skal alle aktiviteter i regi av NRYF tilrettelegges på en slik måte at sikkerheten settes i høysetet.