Historisk løft for fagskolene

LO slår fast at stortingsflertallet nå har gjennomført en historisk satsing på fagskolene. - Vi har lenge jobbet for en kraftig opptrapping av fagskoletilbudet, og en klar plan for hvordan opptrappingen skal skje. I dag innfris begge deler av et stortingsflertall bestående av Ap, Sp og Frp. Det er vi rett og slett strålende fornøyd med, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

LO har særlig vært opptatt av å få på plass en opptrappingsplan som imøtekommer arbeidslivets kompetansebehov.

En lang rekke av LOs innspill er tatt med i vedtaket fra stortingsflertallet.

Det viktigste punktet er at Stortinget ber regjeringen opprette 1000 nye studieplasser innen høyere yrkesfaglig utdanning fra høsten 2020, i tillegg til at de 1000 som regjeringen varslet i revidert nasjonalbudsjett skal bli permanente. Videre skal det utarbeides en forpliktende opptrappingsplan med 1000 nye studieplasser årlig over fem år.

- Opptrappingen er et historisk gjennomslag og viser kraften i det faglig-politiske samarbeidet mellom LO og Ap. Jeg har ikke tall på alle de møtene vi har hatt med Ap om behovet for dette, og det er virkelig en stor dag for oss at partiet har fulgt opp og fått gjennomslag for dette i Stortinget, sier Tinnlund.

Landsorganisasjonen i Norge (LO) er Norges største lønnstakerorganisasjon. Over 920 000 medlemmer er organisert i fagforbund som er tilsluttet LO. Av de LO-organiserte er 50 prosent kvinner.

Følg saker fra LO

Siste saker fra LO