Historisk julehandelsvekst i Rogaland

Prognosen, som er utført av Kvarud Analyse på oppdrag for Virke, viser at bare i desember vil hver enkelt innbygger i Rogaland bruke 11 730 kroner på julehandelen i år. Landsgjennomsnittet er på 11 760 kroner, over 1 100 kroner opp fra i fjor.
– Dette er annerledesåret, og julehandelen er intet unntak. I Rogaland ser vi at det ligger an til sterk vekst i årets julehandel, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke handel.
– Koronapandemien og stengte grenser bidrar til at vi forventer historisk vekst i årets julehandel. Samtidig er det store forskjeller på tvers av bransjer og geografi, og en del virksomheter sliter tungt nå som smittevernstiltakene er strammet inn i igjen.
God julehandel viktig for norsk økonomi
Din og min etterspørsel utgjør om lag halvparten av etterspørselssiden i norsk økonomi, og av dette igjen retter omtrent halvparten seg mot varer. I tillegg utgjør omsetningen i november og desember en stor andel av årsomsetningen i detaljhandelen. En god julehandel er derfor viktig for norsk økonomi, og i år kan det redde mange av virksomhetene som sliter.
Vinnerne i årets julehandel vil i stor grad være de samme som har gjort det bra tidligere i år også, som mat og drikke, elektronikk, lavprisbutikker med bredt vareutvalg og netthandel. Sentrumshandelen i de største byene, hvor bransjer som klær, sko og mote utgjør en stor del av bildet, vil få det tøft på grunn av at så mange sitter på hjemmekontor.
– De som lever av det vi putter i kroppen og i hjemmene våre gjør det godt, mens de som lever av det vi putter på kroppen sliter. Klær, sko og mote har vært hardest rammet av koronakrisen til nå og hadde virkelig trengt tidenes julehandel, sier Andersen.
Black Friday blir til Black Week
Trenden mot at deler av julehandelen, med unntak av kjøp av julemat, flyttes fra desember til november vil fortsette i år. I fjor utgjorde novemberhandelen 47,2 prosent av detaljhandelen i årets to siste måneder. I år er det antatt at andelen vil øke til 47,6 prosent.
De siste årene har det vært stabilt høy omsetning på Black Friday, og omsetningen har økt gjennom hele Black Week. Virke mener denne trenden vil forsterkes i år. I år antas det at norske fysiske butikker og norske netthandelsbutikker vil omsette for 3,3 milliarder kroner på Black Friday. Dette vil være et fall på 10 prosent fra i fjor. Omsetningen under «Black Week» anslås imidlertid til 15,5 milliarder kroner, en økning på 1,5 milliarder kroner.
– Utviklingen til en hel tilbudsuke har skjedd over mange år. Pandemien vil antagelig forsterke denne utviklingen med at de gode tilbudene spres over hele Black Week, og dager ellers i november. Kampanjedagene i november blir bare viktigere, og mange vil nok handle mer på nett, sier Virke-direktøren.
Stengte grenser gir midlertidig oppsving
På grunn av koronapandemien vil vi bruke om lag 20 milliarder kroner mindre på reiser, opplevelser og andre tjenester i november og desember i år enn i de samme månedene i fjor. Dette er penger som i år i stor grad vil bli brukt på varer. Stengte grenser gjør at om lag tre milliarder kroner som normalt brukes på mat og drikke over grensa i år vil bli lagt igjen i Norge.
– Et varig bortfall av grensehandel gi grunnlag for mellom 10 000 og 20 000 nye arbeidsplasser i Norge. Dette er arbeidsplasser vi sårt trenger når antallet arbeidsledige har økt med over 100 000 siden februar. Vi har store forventninger til at FrP og regjeringen i statsbudsjettet gjør det som trengs for å hente verdiskaping og arbeidsplasser hjem igjen, og senker de høye særavgiftene som lokker nordmenn over grensen for å handle.
Julehandelsprognose for hele landet
November (mrd. kroner) |
Desember (mrd. kroner) |
Sum nov og des |
Vekst i % nov mot fjoråret |
Vekst i % des |
Vekst i % sum nov og des |
|
Detaljhandel i alt |
57,3 |
63,1 |
120,4 |
11,0 |
10,0 |
10,5 |
Mat og drikke |
24 |
27,7 |
51,7 |
12,0 |
13,0 |
12,5 |
Netthandel |
5 |
4,2 |
9,2 |
30,0 |
25,0 |
28,0 |
Øvrig detaljhandel |
28,3 |
31,2 |
59,5 |
7,0 |
6,0 |
6,5 |
Kilde: Kvarud Analyse
|
Kilde: Kvarud Analyse
Desemberhandel (kroner inkl. mva) per innbygger i desember 2020 |
|
VIKEN |
11800 |
OSLO |
11740 |
INNLANDET |
11980 |
VESTFOLD OG TELEMARK |
11440 |
AGDER |
11790 |
ROGALAND |
11730 |
VESTLAND |
11520 |
MØRE OG ROMSDAL |
11660 |
TRØNDELAG |
11770 |
NORDLAND |
12190 |
TROMS OG FINNMARK |
12120 |
HELE LANDET |
11760 |
Kilde: Kvarud Analyse
Kontakter
Vebjørn VarlidSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:992 28 523vebjorn.varlid@virke.noPressetelefon
Tel:476 00 888Bilder

Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer over 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på dem som driver virksomhet.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Virke-sjefen: - Dette går ikke lenger15.10.2025 10:03:21 CEST | Pressemelding
700.000 står utenfor arbeidslivet. Det er omtrent like mange som bor i Oslo. Dette er ikke bærekraftig, mener Hovedorganisasjonen Virke. De etterspør en omfattende satsing på kompetanse og sysselsetting, spesielt rettet mot unge utenfor arbeidslivet.
Fortsatt lave omsetningsnivåer i byggevarehandelen13.10.2025 11:42:36 CEST | Pressemelding
I årets andre tertial økte omsetningen til byggevarehusene med 3,9 prosent fra andre tertial 2024. Det var omsetningsvekst i store deler av landet, med unntak av Telemark, Vestfold og Oslo. Sterkest var oppgangen i Nordland, etterfulgt av Troms og Finnmark.
Nordmenn velger høstferie i år også24.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Hovedorganisasjonen Virkes Reisepuls viser at 22 prosent av nordmenn planlegger å ta høstferie i 2025. Det er omtrent på samme nivå som i fjor. Blant disse planlegger 51 prosent utenlandsreise, mens 47 prosent velger å feriere i Norge.
Obs BYGG kåret til årets handelsbedrift 202518.9.2025 14:46:17 CEST | Pressemelding
Obs BYGG er vinner av Handelsprisen 2025. Med imponerende vekst, høy digital modenhet og en tydelig posisjon i en bransje preget av sterk konkurranse, har selskapet vist hvordan tradisjon kan kombineres med nyskaping og samfunnsansvar.
Maskineriet, Norrøna og Cobrief er vinnere av Virkeprisene 202518.9.2025 13:00:57 CEST | Pressemelding
Virke hedrer i år tre virksomheter som på hver sin måte bidrar til et mer inkluderende, bærekraftig og innovativt næringsliv.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom