Historisk EM-medalje til norsk ponnilag i sprangridning

Etter to dager med konkurranser kunne det norske ponnilaget i Europamesterskapet i sprangridning i Strzegom, Polen, juble over bronsemedalje. – En historisk medalje for Norge, sier sportssjef i Norges Rytterforbund, Nina Johnsen.
Fra venstre: Thea Gunleksen, Oda Therese Oddsen, Mikkel Fredin Nilsen Rasmus Aasland, Dina Nicolaysen, landslagsleder Tom Vidar Leren Gjeldnes Foto krediteres FEI/Lukasz Kowalski

-Vi er stolte i dag, vi har hatt gode individuelle resultater før, men dette er Norges første lagmedalje for ponni. Dette er historisk, sier Johnsen.  – Når vi har fått til et lag som presterer, da fortsetter gjerne disse å prestere oppover i aldersklassene. Det har vi sett før, så dette lover godt for fremtiden. Det ligger så enormt mye i det å gjøre det som et lag, den største gleden er å vinne sammen!

Etter totalt tre runder over hinder på opptil 1,30 m, tok Frankrike gull mens Norge og Nederland hadde likt antall feilpoeng og dermed måtte ut i en runde til på sprangbanen for å avgjøre hvem som tok sølv eller bronse.

-At man presterer som lag én dag er sterkt – å prestere som lag dag nummer to også er fantastisk – og det gjorde det norske laget. De sto sammen som ett lag, backet hverandre opp og sammen tok de bronsen – en medalje som skinner som gull for oss, sier landslagsleder Tom Vidar Leren Gjeldnes.

Norge er en lillebror i den europeiske ponnifamilien. Resultatlisten med kun to nasjoner foran Norge sier mye. Bak Norge ligger store ponninasjoner som Irland, Storbritannia, Sverige, Danmark. Dagens resultat setter Norge på kartet.

– Vi ser store hesteland med langt flere utøvere i sporten bak oss, at vi har klart å prestere slik i konkurranse med disse er helt rått. En slik lagprestasjon er en stor motivasjon, disse fem blir forbilder for alle andre ryttere i Norge, det inspirerer og motiverer til innsats!

Oda Therese Oddsen og Rasmus Aasland deltar i lørdagens trøstefinale, mens Thea Gunleksen, Mikkel Fredin Nilsen og Dina Nicolaysen er kvalifisert til søndagens finale der medaljerekkefølgen individuelt skal avgjøres.

Fakta:

10 nasjoner med