Historisk elbilrekord: Bergen er første større by verden som passerer 20 prosent elbilandel

Det er unikt i verdenssammenheng.

Bergen kan bli første by i verden som elektrifiserer hele bilparken sin. Her fra ladestasjon på Fjøsanger (foto: Hordaland fylkeskommune, Morten Wanvik).

- Det er bare å gratulere Bergens politikere. De viser verden at en utslippsfri bilpark er mulig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Tall fra Statens vegvesen viser at det er 21 910 elbiler i Bergen. Det utgjør 19,3 prosent av den totale bilparken på 113 422 biler. Bergen kommer til å passere 20 prosent elbilandel innen kort tid.

Elbilandelen i bilparken i Norge totalt, er på omlag 9 prosent.

- Bergen har en unik mulighet til å bli første by i verden som elektrifiserer hele personbilparken sin, mener Bu.

Skal det skje er det viktig at politikerne styrer stødig i elbilpolitikken og sørger for at det lønner seg å velge elbil.

- Undersøkelser viser at rabattert bompengepassering er en av de viktigste årsakene til at folk velger elbil. Det er viktig å huske all den tid det fortsatt er slik at den store majoriteten kjører bensin- og dieselbiler både i Bergen og resten av landet, understreker Bu.

- Spesielt Oslo bør merke seg denne Bergens-rekorden. Hvor lenge kan Norges hovedstad leve med at lillebror i vest har flere innbyggere som kjører utslippsfritt. Bergen har på sin side noe å lære av Oslo, som fra neste år satser på elektrifisering av varebilene, ved å gi de gratis bompassering, utfordrer Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto:  Norsk elbilforening/Aksel Jermstad).
Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening/Aksel Jermstad).

Norsk elbilforening har over 75.000 medlemmer. Dette er i hovedsak privatpersoner, men vi har også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.

Norsk elbilforening ble formelt stiftet i november 1995, men aktivitetene startet allerede i 1992.

Følg saker fra Norsk elbilforening

Siste saker fra Norsk elbilforening