Historisk bevilgning til Vestfoldbanen
Allerede til høsten kan Bane NOR sette spaden i jorda etter at det ble klart at Stortinget bevilger penger til utbygging av nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker, og Drammen og Kobbervikdalen. Når dobbeltsporene står ferdig i 2024 dobles kapasiteten på Vestfoldbanen.
- Vi er veldig glade for at Stortinget fulgte anbefalingen fra Samferdselsdepartementet i regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett, sier prosjektdirektør Utbygging Vestfoldbanen, Lars André Tangerås.
Fire tog i timen hver vei
Han er godt fornøyd med klarsignalet for å starte opp det omfattende arbeidet på Vestfoldbanen, og ser frem til å gi de reisende et langt bedre reisetilbud
- Med de nye dobbeltsporene blir det mulig å kjøre fire tog i timen hver vei, mellom Oslo og Tønsberg. Det er en dobling av kapasiteten som er i dag, sier Tangerås.
Doble spor, tunneler og fornyede stasjoner
Bane NOR skal bygge ca. 14 km med dobbeltspor fra Nykirke sør for Holmestrand, til Barkåker nord for Tønsberg. Inkludert i prosjektet er også en ny stasjon på Skoppum. Der skal det bygges tre spor til plattformen, stor innfartsparkering og gode forbindelser til både bil- gang- og sykkelveier.
- Utbyggingen i Drammensområdet omfatter 10 km med nytt dobbeltspor, og inkluderer ombygging av både Drammen og Gulskogen stasjon. I tillegg, skal det bygges tre tunneler, der en blir hele 6 km. lang, forklarer prosjektdirektøren.
Nøkkelord
Kontakter
Lars Andrè Tangerås
prosjektdirektør Utbygging Vestfoldbanen
+4791675735
lars.andre.tangeras@banenor.no
Trine Kristin Bratlie Evensen
Kommunikasjonsleder Utbygging Vestfoldbanen
+47 930 89 550
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Fakta om Bane NORs Utbyggingsprosjekter langs Vestfoldbanen:
Bane NOR er i gang med å planlegge og bygge for et bedre togtilbud mellom byene på Østlandet. Innen 2034 skal vi bygge dobbeltspor for hastigheter opp mot 250 km/t mellom Oslo og Lillehammer, Halden, Porsgrunn og Hønefoss. Satsingen som inkluderer 25 stasjoner og 270 km med nytt dobbeltspor, skal gi halvannen million innbyggere raskere reiser og flere avganger.
Vestfoldbanens to store utbyggingsprosjekter, Nykirke-Barkåker og Drammen-Kobbervikdalen, er viktige etapper i utbyggingen av InterCity-nettet på Østlandet.
Nytt dobbeltspor Nykirke-Barkåker
- Byggestart 2019
- Ferdigstillelse 2024
- 13,6 km dobbeltspor
- Dimensjoneres for hastigheter opp mot 250 km/t
- Ny stasjon på Skoppum
- Tre tunneler
- To bruer
- Detaljregulering vedtatt i Tønsberg, Horten og Re kommuner i juni 2018
- Forventet kostnad 6,6 milliarder
Nytt dobbeltspor Drammen-Kobbervikdalen
- Byggestart 2019
- Ferdigstillelse 2025
- 10 km dobbeltspor
- 6 km bergtunnel
- 275 m løsmassetunnel
- 700 m kulvert (betongtunnel)
- Ombygging Drammen og Gulskogen stasjoner
- Nytt dobbeltspor mellom Drammen og Gulskogen
- Detaljreguleringsplan vedtatt i Drammen bystyre april 2018
- Forventet kostnad 12,7 milliarder
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom