Historiens første online-NM

Norges Kampsportforbund satser på e-stevner som følge av gjeldende korona-restriksjoner. Denne helgen arrangeres NM i taekwondo mønster som e-stevne for første gang. Nær 100 deltakere er påmeldt, og stevnet kan følges på nett lørdag og søndag.
klart for online-NM

I løpet av de siste månedene det har blitt avholdt flere e-stevner innen kampsport både i norsk og utenlandsk regi. Norske utøvere har gjort det godt; blant annet konkurrerer taekwondo-utøver og landslagstrener Nina Bansal akkurat nå i online-VM, hvor 500 deltakere fra hele verden stiller. Bansal er allerede klar for finalene, som sendes 7.-12. desember.

Til årets NM i taekwondo mønster er totalt er 87 utøvere fra 19 klubber påmeldt. All informasjon om mesterskapet finner du her.

Gjennomføres hjemmefra
E-stevnene gjennomføres ved at utøvere filmer sine konkurransebidrag hjemmefra og laster disse opp hos arrangørens plattform på nett. Bidragene bedømmes deretter av dommere etter samme kriterier som på fysiske stevner.

Påmeldingstallene viser at årets NM har fått bred oppslutning landet over, påpeker Vegard Henriksen, arrangementssjef i Norges Kampsportforbund.

– Vi ser at introduksjonen av e-stevner har vært en stor suksess, og det er gledelig at norske kampsport-utøvere allerede har gjort seg bemerket også internasjonalt. Med nær hundre påmeldte deltakere er helgens NM det største e-stevnet Norges Kampsportforbund har arrangert hittil. Vi håper at både tilskuere og deltakere får en positiv opplevelse, og ser frem til å videreutvikle og opprettholde e-stevner som konkurransetilbud også når man igjen kan konkurrere fysisk.

Deltar i to NM
Også forrige helg arrangerte Norges Kampsportforbund et norgesmesterskap som e-stevne – da i den kinesiske kampkunsten wushu. Én av deltakerne var Jonas Thorsen Loe (18) fra Oslo. Loe har markert seg internasjonalt med blant annet EM-medaljer de siste årene, og tok ikke uventet gull i årets NM.

– Jonas har konkurrert i taekwondo i tillegg til wushu, og vi er glade for at han også er påmeldt i NM i taekwondo mønster. Vi oppmuntrer unge utøvere til å trene allsidig, og Jonas er en utøver som viser at det er fullt mulig å prestere innen flere av våre idretter. Prestasjonene forrige helg viser at Jonas er i form, og det blir svært spennende å se hva han og resten av utøverne kan få til de kommende dagene, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Tenker utenfor boksen
Som arrangør har man måttet tenke utenfor boksen når man skulle opprette e-stevner som konkurransetilbud for kampsportutøvere. Gitte Østhus, leder av taekwondo-seksjonen i Norges Kampsportforbund, understreker at også et online-NM krever betydelig innsats fra en rekke frivillige, som har nedlagt en viktig innsats siden tidlig i sommer for at mesterskapet skal kunne gjennomføres.

– Det skjer masse “under panseret” i forbindelse med stevner, som ikke er synlig for utøvere og publikum. Dette har vært et “work in progress” fra dag én – og er fortsatt det. Jeg vil rette en stor takk til de frivillige som har lagt ned så mye tid i dette. Ikke minst setter vi pris på alle utøverne og deres klubber, som har vist tålmodighet og forståelse for at ting av og til har tatt tid!

Stevnestart er kl. 10:00 lørdag. Konkurransevideoer og resultatlister publiseres fortløpende i Sportdata.

klart for online-NM