Hilde-Kristin Norddal blir konserndirektør i Amedia

– Etter fire år borte fra mediebransjen gleder jeg meg stort til å returnere og ta fatt på det viktige oppdraget Amedia har i lokalsamfunnet, og ikke minst styrke avisene i et utfordrende annonsemarked med et stort mulighetsrom. Det blir absolutt vemodig å forlate Vipps, et fantastisk selskap i voldsom vekst. Læringen rundt forenkling, kunden fremst i panna, tverrfagligheten og farten man har i Vipps tar jeg med meg inn i ny spennende rolle. Og så ser jeg skikkelig frem til å bli bedre kjent med folka i organisasjonen over det ganske land, sier Hilde-Kristin Norddal.
Hun har lang bakgrunn fra mediebransjen, og hadde i ti år ulike roller og lederoppgaver innen Aftenspostens og Schibsted Norges annonse- og salgsvirksomhet. Blant annet har hun hatt ansvaret for nasjonalt salg i konsernets storbyaviser. Hilde-Kristin har også vært ansatt i Nordlands Framtid og Bodø Nu.
Konsernsjef Anders Møller Opdahl i Amedia er godt fornøyd med ansettelsen av en svært kompetent og erfaren bransjeperson til å lede dette viktige området for konsernet.
– Hilde-Kristin får ansvaret for å lede og utvikle en av de største annonseporteføljene i medie-Norge og skape en entusiastisk og moderne salgsorganisasjon, der Amedias lokale medier står i front i den digitale endringsreisen som preger vår bransje. Jeg er trygg på at hun, med sin bakgrunn, er den rette til å videreutvikle vårt salgs- og markedsarbeid og sørge for at vi kan tilby treffsikre og gode annonseprodukter til våre kunder, sier Opdahl.
Hilde-Kristin Norddal tiltrer stillingen 1. september.
Hilde-Kristin Norddal (44)
Direktør bankdistribusjon i Vipps siden 2017
Nasjonalt salg storby i Schibsted 2011-2017, der hun har vært direktør, salgsdirektør og salgssjef
Aftenposten eiendom 2005-2010 som salgssjef og teamleder
Bodø Nu, markedssjef 2002-2005 og markedskonsulent i Nordlands Framtid 2000-2002
Bachelorgrad i kommunikasjon, kultur og media ved Coventry University
Kommer fra Kvernaland
Fakta om Amedia
Norges største utgiver av lokale medier, eies av Amediastiftelsen.
80 lokal- og regionaviser, Nettavisen, 7 lokale nettsteder.
6 avistrykkerier og 9 distribusjonsselskaper i Norge. En del av Helthjem-nettverket.
Eier Russlands største trykkerikjede, Prime Print.
Deleier i svenske Bonnier News Local, som er morselskapet til mediekonsernene MittMedia og Hall Media.
677.115 abonnenter og en omsetning på 3,6 milliarder kroner (2020).
Etablert i 1948 under navnet Norsk Arbeiderpresse. I 2012 overtok A-pressen Edda Media fra Mecom, og konsernet skiftet navn til Amedia.
Konsernsjef er Anders Møller Opdahl.
Styreleder er André Støylen
Kontakter
Konserndirektør Hilde-Kristin Norddal, telefon 99 23 56 58
Konsernsjef Anders Møller Opdahl, telefon 99 21 46 28
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom