Herrelandslagets tropp mot Malta og Sverige

Se hvilke spillere landslagssjef Lars Lagerbäck har tatt ut til EM-kvalikkampene i september.

Tirsdag presenterte landslagssjef Lars Lagerbäck troppen til de kommende EM-kvalifiseringskampene mot Malta og Sverige. I troppen ble det funnet plass til to nye ansikter.

- Vi har Mathias Normann og Erling Braut Haaland som kommer inn som debutanter. Vi vil rotere på noen plasser i troppen, og de kommer begge inn fordi de har gjort det veldig bra. Mathias har spilt fast etter at han flyttet til Rostov i januar, og Erling har fått spilt mye i oppkjøringen og starten av sesongen. Han har scoret mål og også i spillet for øvrig vist mye positivt. Begge har gjort det veldig bra, og det skal bli interessant å se de fungerer sammen i vår gruppe, sier landslagssjef Lars Lagerbäck.

Se også U21-landslagets tropp til EM-kvalikkamp og privatlandskamp

- Vi forventer oss naturligvis to ulike kamper. På hjemmebane skal vi naturligvis føre, kontrollere og dominere mot Malta, men skal definitivt ikke undervurdere dem. Men skal vi være med er det kun seier som gjelder. Mot Sverige tror jeg det blir en veldig jevn kamp. Vi skal skjerpe til vårt forsvarsspill og ikke slippe til som vi gjorde de siste 20-30 minuttene hjemme. Jeg tror det kommer til å være små marginer mot Sverige og da gjelder det at vi presterer på topp, både som lag og individuelt, sier Lagerbäck.

Etter de to uavgjortkampene hjemme mot Romania og Sverige er landslagssjefen klar på at Norge bør vinne de to kommende kampene.

- Det er ikke kjørt med fire poeng, men seks poeng er det som gjelder, avslutter han.

NORGES TROPP TIL EM-KVALIKKAMPER

Bjørn Maars Johnsen - Rosenborg
Joshua King - Bournemouth
Alexander Sørloth - Trabzonspor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Fotballforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Kronikk: Fotballklubbenes grønne mulighet6.3.2024 10:50:38 CET | Pressemelding

Til redaksjonen, Her er en kronikk fra fotballpresident Lise Klaveness + bilde til fritt bruk for redaksjonen. Fotballklubbenes grønne mulighet Norske kunstgressbaner bidrar til fantastisk aktivitet, men også til store utslipp av mikroplast i naturen. Heldigvis har det kommet en løsning for norske klubber – og en gyllen mulighet for trenerne. Lise Klaveness, president i Norges Fotballforbund En lang vinter går mot vår. Sikre tegn er mindre snø og mer synlig gummigranulat – disse små sorte kulene som har vært helt avgjørende for kunstgresseventyret i Norge, aktivitetstilbud og sosiale felleskap for nesten 350 000 spillere – året rundt. Slagsiden av eventyret er naturligvis miljøaspektet. Kunstgressbaner står for det nest største landbaserte utslippet av mikroplast i naturen. Problemet er at gummikulene i for stor grad fortsatt havner på avveie. Alle som har vært på en kunstgressbane vet hvor enkelt de svarte kulene lurer seg inn i hjemmet. Hvert år er det estimert at 1500 tonn mikroplas