Herborg Kråkevik slipper sitt aller første album for barn!

Herborg Kråkevik slipper albumet "Barnas Juleroser" i dag

Hør "Barnas Juleroser" her

Herborg Kråkeviks nye utgivelse "Barnas Juleroser" er en samling av fortellinger, dikt og sanger fra de fire Barnas Juleroser-heftene som er kommet ut de siste årene, og til sammen har dette blitt en original og varm blanding av lydbok og musikk.

Sangene er kjente og kjære norske julesanger, innspilt med nye, forlokkende arrangementer og noen av Norges mest anerkjente musikere. Med seg har hun Julerosekvintetten, Bolteløkka Jentekor, Bislett guttekor, Espen Berg, Kåre Conradi og Mathias Eick.

"Med Barnas Juleroser-albumet tenner me lyktene våre for den gode forteljinga, den gode julesongen og gleda over å venta på jula!" - Herborg Kråkevik

Fortellingene som Herborg leser er skrevet av Maria Parr og Harald Nortun, to av landets fremste barnebokforfattere, i tillegg til dikt av Ruth Lillegraven og Odd Nordstoga. Med seg har hun også Kåre Conradi, som har skrevet et vakkert juleminne fra sin egen barndom og et dikt om jula sitt vesen, som han selv leser.

I tillegg til nytt album og årets julehefter, tar Herborg Kråkevik musikk- og suksesskonseptet Juleroser med til utvalgte scener rundt om i landet i november og desember. På turneen har hun med seg forfatteren Vigdis Hjorth, journalist og humorist Linda Eide, trompetvirtuos Mathias Eick og Julerosekvintetten. På hver konsert vil det være med lokale barnekor, som fremfører sanger fra det nye albumet "Barnas Juleroser". Se hele turnélisten her: Julerosekveld 2021.

Ideen til albumet kom da Herborg var på Juleroseturné i desember 2020. Mange av konsertene ble naturligvis avlyst, og Herborg og musikerne fikk en del uforutsett fritid. Da fikk plateselskapssjef Helge Westbye den geniale ideen om å booke Rainbow Studio og spille inn de fire julesangene som hadde stått i Barnas Juleroser-heftene.

"Helge ville ikkje at me gjekk ledige, som visstnok er rota til alt vondt, og bestilte Norges beste studio. Jazzpianist Espen Berg sette i gang med å arrangera dei fire julesongane som me spelte inn med eit stjernelag av jazzmusikarar og klassiske strykarar. Eg fortsette med å lese inn forteljingar og dikt frå hefta, og fekk Kåre Conradi til å lesa inn si forteljing. Duetten øvde me på via telefon og Zoom, og vips så var eit Corona-skapt album ferdig!" - Herborg Kråkevik

Tomine Mikkeline slipper ny singel!26.11.2021 10:28:03 CET | Pressemelding

Lytt til "River" her! I 2022 slipper Tomine Mikkeline albumet "Joni" - et album med fantastiske tolkninger av et knippe kjente og kjære Joni Mitchell-låter. Låten "River" er første singel ut! Tomine Mikkeline kommer fra en musikalsk familie og begynte å ta cellotimer som 5-åring. 10 år gammel begynte hun med sangtimer, og allerede året etter ble hun tatt opp som elev ved Bergen kulturskoles talentprogram. Hun har to ganger fått 1. pris i Ungdommens musikkmesterskap i Oslo. Tomine har tidligere mottatt flere stipender og priser, blant annet fra Sparebanken Vest, Norsk Kulturskoleråds Drømmestipend og Bergen Kommunes Talentpris. Tomine Mikkeline har vært solist med blant andre Bergen Filharmoniske Orkester og Forsvarets Musikkorps Vestlandet. Hun har også turnért i England sammen med sangeren Aled Jones. Hun har også god erfaring som skuespiller fra teater og film, og har vært medvirkende i flere oppsetninger på DNS, blant annet Les Miserables, Dyveke og metalmusikalen Svartediket. Tomin

Ny singel fra The Humble Servants26.11.2021 10:07:58 CET | Pressemelding

Et behagelig livstegn fra The Humble Servants. På stadig søken etter skjønnheten har The Humble Servants spilt inn en ny singel, denne gangen en folk-ballade som passer perfekt nå som vinteren står for tur. Hvorfor er det tristeste ofte er det vakreste ? The Humble Servants gir deg opptil flere svar på det. «If you rather» er The Humble Servants på sitt beste og bandet frontes stadig av Live Miranda Solberg ( Louien ) og Lars F. Beckstrøm ( deLillos ) Lytt til "If You Rather" her! The Humble Servants består av; Live Miranda Solberg (Louien), vokal, Lars Fredrik Beckstrøm, gitar, kor, Tov Ramstad, kontrabass, cello, Rune Lindstrøm trommer, perkusjon, Marius Kristiansen, elektrisk gitar, kor, Jørn Raknes Pedal, steel gitar, Gøran Grini, piano.

"Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret"19.11.2021 09:24:34 CET | Pressemelding

Frode Alnæs er klar med sin første og etterlengtede juleplate "Lang desember natt - Frode Alnæs & Julekoret". Han har tidligere skrevet to av våre mest kjente juleklassikere "Long December Night" og "Vitae Lux". Disse to er begge med på platen, men i ny drakt. I tillegg kan man fråtse i åtte helt nye julesanger – alle på norsk. Hør albumet her Frode Alnæs er kjent som en låtskriver med sans for den gode melodien. "Lang desember natt" er intet unntak. Dette er blitt en usedvanlig vakker og varm juleplate, og musikken og tekstene fyller oss med alt julen har å by på, på godt og vondt. Her er det mange musikalske høydepunkter, både humor og alvor, lavmælte låter og salmer. Flere av låtene bør være høyaktuelle som potensielle nye juleklassikere vi ikke blir kvitt med det første. "Vitae Lux" slippes allerede 12. november og er årets julelåt hos Frelsesarmeen. Frode Alnæs har skrevet all musikken i tillegg til å være produsent, og har med seg et topplag av sangere og musikere på albumet. - "