Her kommer bilen «alle» har ventet på

Helelektriske ID. Buzz er en av de store billanseringene i Norge i år. Her er bildene av de første ID. Buzz og ID. Buzz Cargo som kom til Norge i dag.

I formiddag la et fraktskip fra Volkswagen til kai ved Bekkelagskaia i Oslo. Blant de rundt 500 bilene på skipet kom også 25 ID. Buzz og ID. Buzz Cargo.

- Det er deilig å se ID. Buzz og ID. Buzz Cargo rulle av båten og inn på klargjøringssenteret vårt. Dette har vi ventet lenge på, sier Håkon Wirak, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Harald A. Møller AS.

Personbilvarianten ID. Buzz og nyttekjøretøyet ID. Buzz Cargo er de to nyeste medlemmene i den populære ID.-serien fra Volkswagen.

Inspirasjonen til ID. Buzz har Volkswagen hentet fra Folkevognbussen T1, som har vært et kjent og kjært kjøretøy gjennom flere generasjoner, og som mange nordmenn har et nært forhold til.

Personbilvarianten kommer i førsteomgang som en familievennlig 5-seter, og en bagasjeplass på hele 1.121 liter.

ID. Buzz har en angitt WLTP-rekkevidde på 418 km, og en startpris på 494.200 kr.

ID. Buzz Cargo er den første helelektriske varebilen fra Volkswagen bygget på MEB-plattformen. Det vil si at den er bygget som elbil fra bunnen av, med alle de fordelene det fører med seg av teknologiske muligheter. Med en WLTP-rekkevidde på inntil 423 km, og et lasterom på nesten 4 m3, og solid nyttelast er den et fullgodt alternativ for håndverkere.

ID.Buzz Cargo har en startpris på 452.700 kr.

Den norske importøren, Harald A. Møller, har tidligere bekreftet at de skal utstyre den norske «standard-modellen» med utstyr som i andre land er ekstrautstyr, slik som ryggekamera.

Personbilen er også utstyrt med en oversiktlig 12 tommers infotainment-skjerm, oppvarmet frontrute og oppvarmet multifunksjonsratt.

- Vi har valgt å oppgradere modellene med utstyr som vi vet nordmenn er opptatt av, og som de gjerne velger som tilleggsutstyr. Dette er biler som kommer til å sparke godt fra seg både i nyttekjøretøymarkedet, men også hos familier som ønsker en romslig, trygg og god elbil, forteller Håkon Wirak.

ID. Buzz får en ladekapasitet på inntil 170 kW, som betyr at du under optimale forhold kan lade bilen fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

- ID. Buzz Cargo vil være vårt definitive inntog i det grønne skifte for nyttetransporten. Den setter en ny rekkeviddestandard for nyttekjøretøy i dette segmentet, og med økt ladekapasitet kan du lade opp bilen i løpet av lunsjpausen. Denne bilen gjør det langt mer praktisk for flere håndverkere å velge nullutslippskjøretøy, sier Håkon Wirak.

Når det gjelder salgstall holder Wirak kortene tett til brystet.

- Vi går ikke ut med tall, men det jeg kan si er at vi har hatt gode salgstall hos forhandlere over hele landet, og det er gledelig at flere næringskunder nå velger utslippsfrie ID. Buzz Cargo for å ta del i det grønne skifte i nyttetransporten.

Håkon Wirak, direktør Volkswagen Nyttekjøretøy

240 33 300http://www.vw.no

Volkswagen Nyttekjøretøy er Norges mest populære arbeidsplass på fire hjul, og ble Norges mest kjøpte varebilmerke for 17. året på rad i 2021. Kvalitet, sikkerhet, skreddersøm og høyt utstyrsnivå kjennetegner modellene. Den fullelektriske e-Crafter er Volkswagens modell for kunder som ønsker en utslippsfri varedistribusjon i byene.