Her gjelder reiseforsikringen i røde land

Reiseforsikringen er gyldig både til land i både rød og grønn sone i Europa i sommer.
Uansett om du reiser til et rødt eller grønt land, må du være klar over at situasjonen kan endre seg raskt, sier Heidi Slettemoen i Frende. Foto: Frende Forsikring

10. juli ble europakartet hos Folkehelseinstituttet farget rødt og grønt. Røde land har reiseråd på grunn av pandemien, grønne land har unntak fra reiserådene.

- Reiseforsikringen i Frende er gyldig både til land som er røde og grønne. I røde land er det unntak for koronarelaterte hendelser. I grønne land gjelder reiseforsikringen i sin helhet, sier Heidi Tofterå Slettemoen, som er kommunikasjonssjef i Frende. Forsikringsselskapet anbefaler alle å følge reiserådene fra myndighetene.

- Samtidig er det ikke forbudt å reise til røde land, og vi kan ikke nekte kundene det. Hva hver enkelt vurderer som strengt nødvendige grunner til å reise, legger ikke vi oss opp i, sier hun.

Dette er dekket
At reiseforsikringen gjelder betyr at du kan reise for å se til sommerhuset ditt et sted du føler deg trygg i Europa eller besøke familien din selv om landet er rødt, med gjeldende reiseråd fra UD på grunn av pandemien.

- Tapt bagasje, tyveri, om du blir påkjørt eller lignende vil være dekket. Stenger flyplassen, eller det blusser opp smitte der du skal så du ikke kan reise vil det ikke være dekket. Du tar derfor en større risiko om du reiser til et rødt land, sier Slettemoen.

Det betyr at avbestilling til land som er røde når du bestiller ikke dekket på reiseforsikringen hvis avbestillingen skyldes koronarelaterte hendelser eller reiseråd.

Fra rødt til grønt og omvendt
Reiser du til et rødt land og reiserådet opphører mens du er der, vil reiseforsikringen gjelde i sin helhet, også for koronarelaterte hendelser

- Blusser smitten opp i et grønt land, og det innføres lokale restriksjoner, eller du blir syk er det dekket av reiseforsikringen som vanlig, sier Heidi Slettemoen i Frende. Har du bestilt reise til et grønt land, og landet blir rødt etter du har bestilt, er avbestilling dekket.

Avbestilling til grønne er dekket  om du blir akutt syk, eller du kan legge frem legeattest om at det er fare liv eller helse om en som er dekket av reiseforsikringen blir smittet av Covid-19.

Du bør fortsatt vente og se
- Har du allerede bestilt en reise og har reiseplaner i sommer er rådet vårt å vente og se om reisen din blir innstilt. Det gir deg rett til pengene tilbake, sier Slettemoen.

Blir flyet eller charterturen ikke kansellert kan du reise som vanlig til grønne land. Er landet rødt trer reiseforsikringen inn hvis reisen var bestilt før pandemien brøt ut.

- Uansett om du reiser til et rødt eller grønt land, må du være klar over at situasjonen kan endre seg raskt, det kan bli innført restriksjoner, innreise- eller utreiseforbud. Ingen vet hvor stor kapasitet det vil være på intensivplasser på feriestedet, eller hvordan det blir med muligheter for syketransport til Norge fremover. Sett deg godt inn i anbefalingene fra lokale og nasjonale myndigheter, og ta vare, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring.

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring