Her finner du Europas beste julemarkeder

Før jul åpner Europas mange vakre julemarkeder, og stadig flere har lyst til å besøke et eller flere av dem. For å komme i riktig julestemning anbefales et besøk til Lübeck, Berlin, London, Wien, København – eller hvorfor ikke se mot øst til prisgunstige, koselige Tallinn.

-        Det er hyggelig å se at Europas julemarkeder interesserer stadig flere. Det er vel ikke noe som skaper så julestemning som å rusle rundt på et juledekorert torg med ulike boder med vakre håndverk, julekaker og julesmaker – kanskje med en kopp glühwein i hånden, sier Ellen Wolff Andresen, Markeds- og kommunikasjonssjef i Ticket. – Dessuten er det en god måte å handle inn en del julegaver.

For å besøke noen koselige julemarkeder er det ikke nødvendig å reise så langt. I nord- og mellom-Europa finnes en mengde julemarkeder med lange tradisjoner. I Tyskland og Østerrike trenger du ikke lete lenge for å finne et julemarked. I Wien finner du blant annet det klassiske Schönbrunns julemarked - eventyrlig foran Schönbrunn slott . Besøker du Hamburg finnes julemarkeder med både historie, tradsjon og julestemning utenfor rådhuset der julenissen og reinsdyrene hans flyr over himmelen hver kveld. Også østover er det en mengde julemarkeder.

-          Vi vil slå et slag for å besøke Tallinn, Riga og Vilnius før jul. Vakre julebyer med tradisjon – og rimelige! Her kommer du hjem med alle julegavene klare uten å tømme lommeboken, sier Ellen Wolff Andresen.

Med mange direktefly går det rask å ta seg til julemarkedene i Europa, og du kan fortsatt finne rimelige reiser med fly og hotell.

Europas julemarkeder 2022 (et utvalg)

• Basel: 24. november – 23. desember
  • Berlin: har mange ulike julemarkeder der de fleste åpner 22. november og holder åpent frem til romjulen
  • Bologna: Santa Lucia Market, 11. november – 26. desember
  • Brüssel: 25. november – 1. januar
  • Budapest: 4. november – 31. desember
  • Colmar: 24. november – 29. desember
  • Galway: 11. november – 22. desember
  • Hamburg: 25. november – 23. desember
  • Krakow: 18. november – 27. desember
  • Køpenhavn: 18. november – 31. desember
  • London: 18. november – 2. januar
  • Lübeck: 21. november – 30. desember
  • Paris: 19. november – 8. januar
  • Praha: 26. november – 6. januar
  • Riga: 27. november – 1. januar
  • Strasbourg: 22. november – 23. desember
  • Tallinn: 25. november – 8. januar
  • Vilnius: 26. november – 8. januar
  • Warszawa: 25. november – 6. januar
  • Wien: 19. november – 4. januar

Om Ticket: Ticket er Nordens største feriereisebyråkjede med salg via butikk, på telefon og online. Ticket selger reiser fra samtlige ledende charterselskap, reisearrangører, cruiserederier, flyselskap, hotell og leiebilselskap. Ticket har 68 butikker i Norge og Sverige og online salg i 10 land under varemerkene Ticket, AirnGo og Charter. Ticket Feriereiser eies av investeringsselskapet Braganza.