Her er U20-landslagets VM-tropp

21 spillere skal representere Norge i U20-VM i Polen i mai/juni.

- Dette er en gjeng som virkelig er én gjeng - med et veldig sterkt samhold og en rå vilje til å få til ting sammen. Det har fått oss helt fram til VM, og kommer også til å være noe som kjennetegner oss nå i sluttspillet. Samtidig består troppen av 21 spennende enkeltspillere som både spiller og allerede har spilt mye på øverste og nest øverste nivå her i Norge, sier U20-landslagstrener Pål Arne «Paco» Johansen.

Tirsdag offentliggjorde han troppen til U20-VM, som spilles i Polen i perioden 23. mai – 15. juni – se hele troppen nederst i saken.

- Vi reiser til Polen med en gjeng spillere, trenere og ledere hvor de aller fleste har vært med på mesterskap før. Og vi reiser dit for å spille positiv fotball, ta kamp for kamp - og gjøre alt vi kan for å gå videre fra gruppa vår. For meg personlig blir dette mitt femte mesterskap, og jeg må si at jeg gleder meg litt ekstra nå - både fordi det er VM og fordi Polen er arrangør. Jeg kjenner landet godt etter å ha jobbet der i to år, og vet at dette kommer til å bli et strålende arrangement med flotte stadioner, stor interesse og et spennende norsk lag som nordmenn gjerne må reise nedover for å støtte og heie på, sier Johansen

Norges Fotballforbund har i flere år satset systematisk på spillerutvikling i samarbeid med Equinor, som er hovedsponsor for aldersbestemte landslag og har bidratt sterkt til den markante økningen i antall tiltak for aldersbestemte landslag. Innføringen av Landslagsskolen i 2015 er også en viktig del av dette, og satsingen har gitt klare resultater – 2018 ble tidenes beste landslagsår på aldersbestemt nivå, og i år er både J19, G19 og U20 kvalifisert for mesterskap.

- Equinor har gjennom Morgendagens Helter vært stolt sponsor av aldersbestemte landslag på herre- og damesiden i over ti år. For oss handler talentutvikling om langsiktighet og det har kommet godt frem i samarbeidet med Norges Fotballforbund slik at de kan få frem mulige landslagsspillere, sier kommunikasjonsdirektør i Equinor Reidar Gjærum.

Laget setter kursen mot Warszawa 18. mai, og første kamp spilles mot Uruguay 24. mai. Norges øvrige gruppemotstandere er New Zealand og Honduras.

Les mer om FIFA U20 World Cup

- Vi har ikke hatt noe U20-lag i VM siden 1993, og sommerens U20-mesterskap er et av årets virkelig store begivenheter. Norge er et av kun fem europeiske lag som har klart å kvalifisere seg, og jeg har på nært hold sett den dedikasjonen og grundigheten Pål Arne «Paco» Johansen legger ned hver dag for å forberede laget optimalt for konkurransen laget møter internasjonalt. Vi er meget stolte av det U20-laget med støtteapparat og spillere hittil har oppnådd. Vår egen landslagsskole betyr mye for skoleringen av spillerne, og ikke minst er klubbenes og deres interesseorganisasjoners arbeid med spillerutvikling helt avgjørende for de stegene vi har tatt for våre aldersbestemte landslag. Vi gleder oss hemningsløst til det braker løs i Polen, sier NFFs elitedirektør Lise Klaveness.

HER ER NORGES U20 VM-TROPP

Tobias Christensen  -  Start
Erling Braut Haaland  -  Red Bull Salzburg
Kristian Thorstvedt  -  Viking