Artistorganisasjonen GramArt

Her er mottakerne av Artiststipendet 2019

Fem norske artister mottar 250 000 kroner hver når Artiststipendet 2019 i dag offentliggjøres.

Til sammen vil dermed 1 250 000 kroner bli delt ut til årets mottakere. Artiststipendet ble for første gang delt ut i 2017. Det er GramArts fond som deler ut Artiststipendet.

- For oss i styret i Stiftelsen GramArts fond er det spennende å se hva slags enorm skaperkraft som bor i norske artister. Samtidig er det krevende å velge ut hvem som skal motta stipend blant såpass mange gode kandidater. I år har styret vurdert hele 112 søknader, og blant disse er det svært mange som fortjener stipend. Vi er glade for at vi derfor i år kan dele ut fem stipender, ett flere enn planlagt. Vi gratulerer hjertelig de fem mottakerne av årets Artiststipend, sier stiftelsens styreleder Christian Wadahl Uhlen.

De fem som mottar Artiststipendet for 2019 er:

-          Bendik Giske

-          Malin Pettersen

-          Mette Henriette

-          Martin Miguel Almagro Tonne (Pom Poko)

-          Hans Petter Baarli

- De fem stipendmottagerne skiller seg ut ved at de har en tydelig retning med sine prosjekter. Søknadene har klare mål, og de har evnet å formidle viktigheten av sine unike prosjekter. Vi forventer oss derfor mye av årets stipendmottagere. Styret har også tatt hensyn til spredning både når det gjelder sjanger, kjønn og regional plassering. Dette har vært krevende, men vi mener vi har fått til dette på en tilfredsstillende måte, fortsetter Uhlen.

Det er Stiftelsen GramArts Fond for norske fonogramartister som har opprettet Artiststipendet i samarbeid med Artistorganisasjonen GramArt. Stiftelsen forvalter musikkartistenes andel av vederlagsmidler fra Norwaco. Stipendet deles ut årlig, med anslagsvis fire stipender per år.

- Styret ønsker å takke alle som har lagt ned arbeid i sine søknader og sendt de til oss. Vi håper de som ikke får tildeling i denne omgang vil søke igjen neste år, avslutter Uhlen.

Les mer om stipendet på www.artiststipendet.no.

For ytterligere kommentarer kontakt:

Stiftelsens styreleder, Christian Wadahl Uhlen: 410 34 777

Kort om mottakerne:

Bendik Giske: Født 1982, fra Oslo. Bendik Giske er artist og avantgarde-saksofonist som i sitt sjangeroverskridende uttrykk dekker alt fra elektronisk klubbmusikk til frijazz. Giske har en sterk visuell tilstedeværelse i sine live-opptredener, og bruker både pust, kropp og sin egen sårbarhet til å skape sitt eget unike uttrykk. Han ga ut sitt debutalbum Surrender i januar 2019.

Malin Pettersen: Født 1988, fra Oslo. Malin Pettersen er artist og låtskriver som befinner seg i den stadig sterkere norske americana-sjangeren. I 2018 ga hun ut sitt debutalbum References pt.1. Albumet ble svært godt mottatt, og fikk Spellemannpris i klassen for country. Malin spiller også i gruppa Lucky Lips som har vært aktive siden 2010.

Mette Henriette: Født 1990, fra Trondheim. Mette Henriette er en norsk/samisk utøvende artist, saksofonist og komponist. Hun er jazzmusiker utdannet i Oslo og New York. I 2015 ga hun ut sitt debutalbum Mette Henriette på plateselskapet ECM. Hun har spilt på store jazzfestivaler verden over og skrevet flere bestillingsverk.

Pom Poko: Bandet blir sett på som en av de mest lovende i Norge. Gruppa er Oslo-basert, men de fire medlemmene møttes på musikkonservatoriet i Trondheim. Deres debutalbum Birthday kom i 2019. Musikken er inspirert av både rock, jazz, punk, metall og afro-pop. De har platekontrakt med britiske Bella Union og har turnert mye både i Europa og Norge de siste årene.

Hans Petter Baarli: Født 1965, fra Skedsmokorset. Baarli er gitarist og låtskriver i boggierock-bandet Backstreet Girls, hvor han har vært med siden starten i 1984. Baarli er en kompromissløs rocker som har spilt på en rekke norske utgivelser, blant annet i Valentourettes og Jokke med Tourettes.

Om Artistorganisasjonen GramArt

Artistorganisasjonen GramArt
St. Olavsgate 28

Faktaboks:

GramArt
GramArt er landets største interesseorganisasjon for artister med 2800 medlemmer.

Norwaco
Norwaco forvalter rettigheter til åndsverk innen lyd og bilde for 65 000 individuelle opphavere, utøvende kunstnere og produsenter fordelt på 35 organisasjoner.

Følg pressemeldinger fra Artistorganisasjonen GramArt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Artistorganisasjonen GramArt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Artistorganisasjonen GramArt