Her er de seks finalistene til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022

I dag lanseres de seks finalistene til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022. Finalistene er fra Tromsø, Røros, Stavanger, Radøy, Oslo og Bærum. Nå kan du stemme på din favoritt. Vinneren vil motta 50.000 kroner fra Norsk Tipping til sitt formål.
Finalistene til Frivillighetsprisen, øverst fra venstre: Simin fra Bærum,  Hogne fra Tromsø, Hasnain fra Oslo, Hans Oddvar fra Røros, Bunnadsnemda fra Stavanger og Berit fra Radøy. Foto: Marius Sørhus.
Finalistene til Frivillighetsprisen, øverst fra venstre: Simin fra Bærum, Hogne fra Tromsø, Hasnain fra Oslo, Hans Oddvar fra Røros, Bunnadsnemda fra Stavanger og Berit fra Radøy. Foto: Marius Sørhus.

Frivillighet Norge har fått inn 504 nominasjoner til den nasjonale Frivillighetsprisen i år, noe som er ny rekord. Juryen har så valgt ut seks finalister, og nå er det opp til deg og resten av Norge å stemme fram vinneren.

– Juryen har ut fra rekordmange nominasjoner valgt ut seks sterke finalister til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022. I år markerer vi Frivillighetens år, og da blir det ekstra stas å få dele ut Frivillighetsprisen på Frivillighetens dag 5. desember, sier generalsekretær i Frivillighet Norge Stian Slotterøy Johnsen.

Fra kulturarv i Rogaland til pasientorganisasjoner i Tromsø, fra Pride på Røros til epleslang på Stovner. Denne finalegruppen er utrolig mangfoldig og representerer frivilligheten veldig godt. Alle disse seks finalistene er verdige vinnere, og jeg ønsker å gratulere dem med å være i finalen i Frivillighetsprisen 2022, fortsetter Slotterøy Johnsen.

– Jeg oppfordrer alle til å være med på å hylle disse flotte frivillige, gjennom å stemme fram vinneren av Frivillighetsprisen 2022. Uten dem, og alle andre som stiller opp i frivilligheten, hadde Norge vært et fattigere land, sier Slotterøy Johnsen.

Finalistene 2022

Berit Olava Kvalvik, LHL og Manger frivilligsentral, Vestland

Berit (91) har vært tillitsvalgt LHL siden 1992. Hun har blant annet vært leder av lokallaget LHL Radøy gjennom 20 år, medlem av fylkesstyret i LHL Hordaland, leder av det tidligere regionstyret for Hordaland, Sogn og Fjordane og Rogaland og tidligere leder av valgkomitéen til landsmøte. Berit etablerte også Manger frivilligsentral på Radøy, der hun selv var leder i 10 år. Hun har her ledet en rekke prosjekter for å skape møteplasser mellom mennesker med ulik kulturell bakgrunn på Radøy. Hennes frivillige engasjement startet allerede da hun som barn var med sin bestemor rundt i nærområdet for å hjelpe gamle og syke.

Eli Olsen, Daghild Håvardsholm og Ragnhild Ødegaard (Bunadsnemda), Rogaland Ungdomslag, Rogaland

Eli Olsen, Daghild Håvardsholm og Ragnhild Ødegaard har i 40 år vært aktive forskere, tradisjonsbærere og formidlere innen bunadsarbeid bygd på norske folkedrakttradisjoner. De har gjort dette gjennom to prosjekter: revisjon av mannsbunad for Rogaland og rekonstruksjon av kvinnebunad for Ryfylke. Begge bunadene er utarbeidet både for voksne og for barn. Gjennom dette arbeidet holder de liv i og formidler viktig immateriell kulturarv: ulike teknikker i handsøm, broderi, strikking, tilpassing og påkledning av 1700- og 1800-talls draktskikk.

Hans Oddvar Stuenes, Røros Pride, FRI Trøndelag, Trøndelag

Hans Oddvar (49) har vært frivillig siden 90-tallet. Han har arbeidet for at skeive skal ha trygge arenaer i regionen, og er grunnen til at Røros har sin egen Pride. Han startet den lokale bevegelsen og har vært leder siden oppstarten i 2019. Han har jobbet hver eneste dag siden den tid for å stable Røros Pride på bena. Over 500 personer møtte opp i paraden i 2021, og arrangementet har gitt ringvirkninger både i kommunen og i regionen. I tillegg har Hans Oddvar et engasjement for volleyball og idrett for ungdom som har falt utenfor. Han var en av to som sørget for at Røros IL fikk eget volleyballag. Han sørget også for å opprette en basketballgruppe for barn som var åpen for alle.

Hasnain Asghar, Lif Laga, Oslo

Hasnain Asgehar (19) bidrar mye som frivillig i bydel Stovner og har gjort dette i fire år. Han har blant vært med i Lif Laga som er et prosjekt hvor ungdom får plukke epler i private hager i bydelen, som de så lager eplemost av. De planter trær, høster epler, beskjærer epletrær, produserer og selger eplemosten. Hasnain har utmerket seg i dette prosjektet og er flink til å få med andre ungdommer. Han er et stort forbilde for mange i nærmiljøet. Hasnain startet også et elevbedrift-prosjekt via skolen som het Kulturgryta. Her fikk han med mødre med forskjellig minoritetsbakgrunn til å være med å lage mat fra forskjellige kulturer. Hver lørdag var det tema fra et land. Pengene som kom inn til prosjektet Kulturgryta brukte han på å bygge en brønn i Bangladesh og gi mat til mennesker Palestina. I 2021 vant han årets unge ildsjel i bydel Stovner.

Hogne Jensen, Nordlys karateklubb, Afasiforbundet i Norge, Afasiforeningen for Tromsø og omegn, Troms parkinsonforening, Troms

Siden han var 12 år gammel, har Hogne (34) vært karatetrener og primus motor, først i Salten karateklubb og deretter i Nordlys karateklubb. Han er nå karatetrener for tre partier med barn og unge og voksne og stiller på minimum 6 treninger hver uke, ofte flere. Han har også vært leder for Afasiforbundet i Norge og aktiv i både Afasiforeningen og Parkinsonforeningen i Troms. Var med å re-starte Afasiforeningen for Tromsø og omegn og har vært i styret der siden 2014, de siste to årene som styreleder. Hogne har siden 2015 arrangert ukentlig aktiviteter for personer med afasi og startet også opp boksegruppe for personer med Parkinson 2019 og avholder også her ukentlige treninger. Hogne kombinerer idrettsengasjement med arbeid for utsatte pasientgrupper.

Simin May, Røde Kors, DNT, Home Start, Frelsesarmeen, Bærum, Rykkin, Drammen og Sagene frivilligsentral. Oslo og Bærum internasjonale kor m. fl. Viken

Simin May (54) har vært aktiv i frivilligheten helt fra hun kom til Norge i 2008 og fram til i dag, og ser ikke ut til å gi seg med det første. Hun har et bredt nettverk og evner å motivere mennesker til å stille frivillig. Hun har vært aktiv frivillig i Multikulturell Frivillighetssentral (tidligere SAIFF) siden 2010 og Bærum frivilligsentral siden 2012. Hun er også aktiv i Drammen frivilligsentral og arrangerer kvinnedagene her. Hun har vært frivillig aktivitets- og turleder i Røde Kors, både i Oslo og Bærum. Simin leder i dag Bærum internasjonale kor og sitter i styret Oslo internasjonale kor. Simin er også styreleder i Internasjonale hus i Bærum.

Stem på din favoritt blant finalistene her.

Stemmerunden varer til og med søndag 27. november.

Hvem kan få prisen?

Frivillighetsprisens mål er å skape engasjement og fremme organisasjonene bak de nominerte. Frivillighetens bredde og mangfold, både med tanke på organisasjonsform, tematikk, alder og kultur, skal over tid gjenspeiles i et tilsvarende mangfold blant prisens vinnere. Prisen kan gis på grunnlag av innsats over lengre tid eller i et tidsavgrenset prosjekt.

Frivillighetsprisen deles ut av Frivillighet Norge, Kulturdepartementet og Norsk Tipping.

Prisutdelingen vil skje på Frivillighetens dag på Senralen i Oslo på FNs internasjonale dag for frivillighet den 5. desember. Frivillighetens dag er i år et signalarrangement i Frivillighetens år 2022H.K.H. Kronprins Haakon, Stortingspresident Masud Gharahkhani, Kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen, Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol, Solveig Kloppen (programleder) og Erlend Ropstad (musiker) kommer alle på Frivillighetens dag den 5. desember på Sentralen i Oslo.

Les om arrangementet Frivillighetens dag her.

Juryen 2022

Juryen til Frivillighetsprisen ledes av styreleder i Frivillighet Norge Kjell Erik Ullmann Øie. Andre medlemmer i juryen er stortingsrepresentanter Tage Pettersen (H), Åslaug Sem-Jacobsen (Sp) og Åse Kristin Ask Bakke (AP), samt samfunnskontakt i Norsk Tipping Stian Seland, nestleder i A Step Closer Betül Cokluk og forsker på sivilsamfunnet ved Institutt for Samfunnsforskning, Daniel Arnesen.

Bunnadsnemda fra Stavanger er finalist til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022. Foto: Marius Sørhus.
Berit fra Radøy er finalist til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022. Foto: Marius Sørhus.
Hans Oddvar fra Røros er finalist til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022. Foto: Marius Sørhus.
Hogne fra Tromsø er finalist til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022. Foto: Marius Sørhus.
Hasnain fra Oslo er finalist til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022.. Foto: Marius Sørhus.
Simin fra Bærum er finalist til den nasjonale Frivillighetsprisen 2022. Foto: Marius Sørhus.