Her er de første bildene av ŠKODA ENYAQ iV, ŠKODAs elektriske familie-SUV

I midten av februar fikk et knippe norske journalister reise til Dublin for å få en eksklusiv første test av ŠKODAs elektriske familie-SUV, ŠKODA ENYAQ iV. Nå kan ŠKODA Norge endelig dele bildene og ny, bekreftet informasjon om bilen tusenvis av nordmenn venter på.
  • Bagasjeromsvolum på hele 585 liter
  • Mulighet for hengerfeste med hengvekt opp til 1.200 kg
  • Muligheten for taklast/takstativ
  • 13” frittstående berøringsdisplay
  • Utvendige mål; 4.648 mm lang, 1.877 mm bred og 1.618 mm høy
  • Tilgjengelig med både firehjulsdrift og bakhjulsdrift
  • Tre batteristørrelser med totalt fem ulike kraftpakker
  • Hurtiglading opptil 125 kW
  • Produksjonsstart mot slutten av 2020
  • Salgsstart og verdenspremiere i god tid før produksjonsstart
  • De første utleveringene til kunder skjer ved årsskiftet

– Vi vet at det er mange kunder som har ventet lenge på å få mer bekreftet informasjon om ŠKODA ENYAQ iV. den krevende tiden vi alle står i nå, er det ekstra gøy å endelig kunne dele mer informasjon, og å kunne vise de første bildene av den kamuflerte prototypen, sier Thomas Meiner, Direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS

Tidligere har mye av informasjonen rundt ŠKODAs første helelektriske SUV tatt utgangspunkt i konseptbilen ŠKODA VISION iV som ble vist under bilmessen i Genève i 2019. Den kupè-liknende konsept-SUV-en bergtok mange med sine skarpe linjer og slående design.En oppgitt rekkevidde på inntil 500 km etter WLTP i kombinasjon med god plass og SUV-egenskaper, gjorde at mange ble interessert i den helelektriske familie-SUV-en.

Siden den gangen har det med jevne mellomrom blitt gitt små drypp med informasjon om den endelige produksjonsmodellen, og bekreftelsen om at bilen blir tilgjengelig med hengerfeste og firehjulsdrift har styrket inntrykket av at dette er en fullverdig familie-SUV.

Nå kan endelig ŠKODA Norge vise de første bildene av den kamuflerte prototypen og bekrefte mer informasjon om ŠKODA ENYAQ iV.

Konseptbilen VISION iV ble presentert som en SUV med kupe-liknende linjer. Bildene av den kamuflerte protypen viser an ENYAQ iV har en et mer tradisjonelt SUV-design med en noe høyere og rettere taklinje. Likevel ser man tydelig at de skarpe linjene, den store og uttrykksfulle grillen og det generelle designspråket er videreført fra konseptbilen VISION iV.

–  Den kamuflerte protypen gir en god indikasjon på hvordan bilen ser ut og at man ser tydelig at linjeføringen fra konseptbilen beholdesselv om ŠKODA har gjort en god jobb med kamufleringen, sier Meiner.

Det er store forventninger til ŠKODA ENYAQ iV,og kundene som har reservert den helelektriske familie-SUV-en har spent ventet på mer bekreftet informasjon, både om tekniske data og når bilen kan forventes å ankomme det norske markedet.

–  Selv om verden har stoppet opp en stund nå, ser det heldigvis ikke ut til å ha påvirket fremdriften nevneverdig. Vi gleder oss veldig til verdenspremieren og til å vise frem bilen til våre kunder, sier Meiner.

Tre batteristørrelser og fem ulike kraftpakker

Etter planen starter serieproduksjonen av ENYAQ iV på fabrikken i Mladá Boleslav mot slutten av 2020, og salgsstart og verdenspremiere er planlagt i god tid før det.

Det er nå også bekreftet at ENYAQ iV blir tilgjengelig både med firehjulsogbakhjulsdrift, med tre batteristørrelser og fem ulike kraftpakker

• ENYAQ iV 50: 55 kWh (netto: 52 kWh), 109 kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opp til 340 km.
  • ENYAQ iV 60: 62 kWh (netto: 58 kWh), bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 390 km
  • ENYAQ iV80: 82 kWh (netto: 77 kWh), 150kW, bakhjulsdrift og rekkevidde opptil 500 km
  • ENYAQ iV80X: 82 kWh (netto: 77 kWh), 195kW, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km
  • ENYAQ iVvRS: 82 kWh (netto: 77 kWh), 225kW, to motorer, firehjulsdrift og rekkevidde opptil 460 km, 0 – 100 på 6.2 sekunder, toppfart: 180 km/t

ENYAQ iV blir en rommelig og praktisk SUV, og MEB-plattformens struktur muliggjør større innvendig plass enn de utvendige målene tilsier. Bilen måler 4,648 mm i lengde, 1,877 mm i bredde, 1,618 mm høyde og en akselavstand på hele 2,765 mm. Dette gjør at ENYAQ iV blant annet kan måle seg med storebror KODIAQ når det kommer til innvendig plass, selv om de utvendige målene er mindre.

Med et bagasjeromsvolum på hele 585 liter og muligheten takstativ og tilhengerfeste med tillatt hengervekt opptil 1.200 kg, er det liten tvil om at ENYAQ iV er en fullverdig familiebil.

Tilkoblet og innovativ

ŠKODA er kjent for praktisk løsninger, og ENYAQ iVer intet unntak. Innvendig blir valgmulighetene mange og kundene kan i stor grad tilpasse interiøret og materialvalg basert på behov og preferanser – enten man ønsker skinn av høyeste kvalitet eller bærekraftig biomateriale. Hovedattraksjonen i interiøret blir likevel den midtstilte, 13 tommer store berøringsskjermen som opererer blant annet infotainmentsystemet og navigasjon. Dette er den største skjermen ŠKODA har tilbudt i en serieprodusert bil noensinne.

ENYAQ iV blir også tilgjengelig med et Head-up Display med virtuelle virkelighetseffekter for økt sikkerhet og bedrsikt.  ŠKODAs nye teknologiske flaggskip blir bilen tilgjengelig med alle tilkoblingsmuligheter og de nyeste og mest avanserte sikkerhetssystemene.

Fulladet hver morgen

ŠKODA ENYAQ iV blir også tilgjengelig med hurtiglading opptil 125 kW, hvilket gjør at batteriet lades fra 10% - 80% på 40 minutter. Som standard leveres den med en 230-volts hjemmelader med AC-uttak på 2,3 kW. Det blir også mulig å montere en egen veggboks hjemme som gir 11 kW og lader batteriet fullt på 6-8 timer, avhengig av batteristørrelsen. Du kan med andre ord våkne opp med fulladet batteri hver morgen.

– Norge er, sammen med Tsjekkia og Tyskland, landet som får bilen først, og vi er et høyt prioritert marked. Vi gleder oss veldig til verdenspremieren og er helt sikre på at ŠKODA ENYAQ iV kommer til å levere på alt det du forventer av en ŠKODA i dag og mye mer, sier Meiner.