Her er de første Audi Q4 e-tron i Norge

Det er bare en drøy måned siden Audis nye, helelektriske kompakt-SUV, Audi Q4 e-tron hadde verdenspremiere. Allerede nå er de første bilene på plass i Norge.
Her er de første bilene på norsk jord. Bildene er fra importørhavnen på Bekkelaget.

Audi Q4 e-tron ble lansert 14. april i år, både som Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron. Audi Norge åpnet for bestillinger 22. april, med tre forskjellige utgaver tilgjengelig for både Q4 e-tron og Q4 Sportback e-tron; Q4 35 e-tron, Q4 40 e-tron og Q4 50 e-tron quattro. Bilen har en veiledende startpris på 399.900,- inkludert levering i Oslo.

Audi Q4 e-tron ble tatt svært godt i mot i etterkant av lanseringen, og nå er altså de første bilene i Norge.

– Responsen etter at bilen ble vist og vi åpnet for salg 22. april har vært helt enorm. Vi forventet god respons på bilen, da Q4 e-tron leverer på det som er viktig for norske bilkjøpere, men det er tydelig at Q4 e-tron og Q4 e-tron Sportback virkelig har truffet de norske kundene. Det er derfor utrolig gøy at de første bilene nå er i landet – deriblant Q4 50 e-tron med quattro, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.

Q4 e-tron har en rekkevidde på inntil 520 km (WLTP) og hurtiglading som gir opptil 130 km rekkevidde på kun 10 minutter. Begge de to karosseriutgavene leverer på alt man forventer av en premium-SUV, og har samtidig anvendeligheten som gjør dem til perfekte familiebiler, skreddersydd for det norske markedet. Basert på Volkswagengruppens nyutviklede MEB-plattform, gir den nye byggemåten en innvendig plass som overgår klassegrensene for kompaktsegmentet som Q4 e-tron tilhører. Akselavstanden er på 2,76 meter, og innvendig måler kupeen en lengde på hele 1,83 meter. De innvendige plassforholdene kan derfor sammenlignes med det man tidligere kun har hatt tilgang til i større SUV’er, som for eksempel Audi Q5.

Bagasjeromsvolumet er på hele 520 liter, som i større grad tilsvarer volumet man finner i mellomklassen, og øker til i underkant av 1500 liter om baksetene legges ned. Begge modellene blir tilgjengelig med tilhengerfeste. Versjonene med bakhjulsdrift kan trekke tilhengere på inntil 1 000 kg, mens quattro-utgavene kan trekke inntil 1 200 kg.

– Det veldig gøy at vi har bilene i Norge allerede nå, så kort tid etter verdenspremieren. Det viser at Audi-fabrikken prioriterer det norske markedet og at vår elektrifiserte marked er viktig for dem. Det er liten tvil om at de mener alvor med den elektriske satsingen, og at Norge spiller en sentral rolle i utrullingen av den elektriske offensiven fra Audi. Vi så det med Audi e-tron, og vi har igjen sett det med det nye Audi e-tron GT og nå sist Q4 e-tron. Vi forventer mange båter med Q4 e-tron i ukene og månedene som kommer, så nå gleder vi oss bare til å levere ut biler til de første kundene i løpet av sommeren, sier Elin Sinervo, Direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS.