Her er årets Lighthouse-finalister

Mastercard hjelper igjen nordiske og baltiske fintech-selskaper med å skalere opp. Fem norske oppstartsbedrifter er med i konkurransen om en mulighet til å bli en internasjonal samarbeidspartner.

Lighthouse Development Program er et nordisk og baltisk fintech-initiativ, skapt av Mastercard i samarbeid med den svenske IT- og fintech-investoren NFT Ventures. Målet er å hjelpe oppstartsbedrifter med å vokse, og å skape nye samarbeid mellom banker, investorer og teknologibedrifter.

Gjennom de neste månedene skal Lighthouse-deltakerne gjennom en serie med idéverksteder, der de vil få både utfordringer og rådgivning av flere av de fremste aktørene i bransjen. Til slutt vil det kåres en vinner, som får muligheten til å presentere seg for Start Path, Mastercards internasjonale oppskaleringsprogram.

I år arrangeres programmet for fjerde gang, med femten deltakere fra Norge, Danmark, Estland og Storbritannia. Fra Norge deltar disse fem oppstartsbedriftene:

• Myvoice, som bruker maskinlæring til å utvikle bedre stemmegjenkjenning og talebaserte grensesnitt.
  • Strise, som bruker kunstig intelligens til å analyse kundedata.
  • Lucidtech, som har utviklet en tjeneste som henter informasjon ut fra scannede fakturaer og kvitteringer.
  • Aprila, som er automatisert bank tilpasset små og mellomstore bedrifter.
  • Keyless, som bruker biometrisk identifisering til å utvikle sømløse brukeropplevelser.

– Partnerskap på tvers av bransjen er nøkkelen til innovasjon. Vi er, i likhet med våre samarbeidspartnere, i en unik situasjon til å hjelpe oppstartsbedrifter med å skalere opp. Gjennom Lighthouse-programmet bidrar vi til å binde sammen og styrke hele fintech-økosystemet,» sier Mats Taraldson, ansvarlig for Lighthouse Development Program hos Mastercard.

Vinneren av årets program vil bli annonsert under konferansen Money 20/20 i juni i Amsterdam.

Et stort skritt for en startup

Fjorårets vinner var danske Zliide, som har utviklet en mobilbasert selvbetjeningsløsning for butikker. Norske Quantfolio, som leverer AI-løsninger for investorer, kom på delt andreplass. De norske selskapene Diwala, Spiff, Diggecard og Huddlestock deltok også.

– Vi har aldri før fått så mange søknader fra så mange lovende selskaper. Det var krevende å velge ut finalistene, men vi har stor tro på de femten som kom med. Nå gleder vi oss til å begynne, sier Mats Taraldsson i Mastercard.

I tillegg deltar Penni.io, Shopbox, Pie Systems, Unwire og CardlaySalv fra Danmark, og Montonio, Supplierplus, Costpocket og Hive.id fra Estland.

For første gang er DNB med som en av samarbeidspartnerne på Lighthouse-programmet, i tillegg til blant annet Danske Bank.

– Lighthouse er et flott initiativ som samler de beste ideene og tiltakene fra det nordiske og baltiske innovasjonsøkosystemet. Det utvider horisontene våre, og viser frem hvilken fremgang vi kan ha sammen for å skape en enda bedre bankopplevelse. Her får vi alle muligheten til å lære og bli inspirert av hverandre,» sier Kathy Chang, Head of Fintech Partnerships i DNB.

For mer informasjon, kontakt: Anna Eitrem, Geelmuyden Kiese
anna.eitrem@gknordic.com +47 992 54 868