Her er årets første rundens lag i Obos-ligaen

Etter en imponerende kamp på Briskeby, har hele fire HamKam-spillere fått plass på rundens lag.
RUNDENS LAG: Samtlige spillere fikk karakteren 7 på børsen i første runde. Erik Tønne var blant spillerne som leverte varene i Obos-ligaen. Foto:Trond Reidar Teigen / NTB

For tredje året på rad kårer NTB sportsdata de elleve beste spillerne etter hver serierunde i Obos-ligaen, i samarbeid med Obos. Laget presenteres i våre sosiale kanaler og via nettsidene til Obos-ligaen. I tillegg er laget tilgjengelig for publisering hos mediekundene til NTB.

Samtlige spillere fikk karakteren syv på børsen

Årets første uttak byr på en lagoppstilling i 4-4-2 hvor samtlige spillere har levert til karakteren syv på børsen.

Lagoppstillingen for rundens lag:

Michael Lansing (Aalesund) - Erik Tønne (Ranheim), Henrik Bredeli (Grorud), Steinar Strømnes (HamKam), Herman Kleppa (Raufoss) - Eman Markovic (Start), Magnus Knudsen (Ull/Kisa), Olav Øby (Fredrikstad), Aleksander Melgalvis (HamKam) -  Albert Berisha (HamKam), Kristian Eriksen (HamKam).

Se grafikk av laget nederst i pressemeldingen.

Slik tar vi ut laget

Det er ingen tilfeldigheter knyttet til hvilke spillere som blir tatt ut på rundens lag.

– NTB er til stede på alle kampene, og våre reportere vurderer spillerne fra 1 til 10 etter hver kamp. Reporterne melder samtidig inn hvilke spillere de mener har gjort seg fortjent til å bli vurdert for rundens lag. Et panel bestående av minst to personer tar deretter ut laget basert på reporteranbefaling, spillerbørs og målpoeng. Laget publiserer vi i hovedsak dagen etter siste kamp i runden, sier sportsdatasjef i NTB, Terje Alstad.

Alltid et spennende uttak

Eddie Chr. Thomas, sponsorrådgiver i Obos, sier til NTB at han alltid gleder seg til å se hvilke spillere NTB har plukket ut til rundens lag.

- Det er alltid moro å se hvilke spillere som har gjort seg fortjent til en plass på rundens lag. Som ligasponsor er vi også opptatt av å bidra til å skape profiler og ikke minst fremheve de som har gjort en ekstra god innsats i forrige runde og som setter ekstra farge på ligaen. Spillerne er klare, NTBs reportere er klare og publikum er klare – nå skal det bli veldig godt å få sparket i gang den nye sesongen, understreker Thomas.

NTB leverer følgende kåringer fra Obos-ligaen i år:

• Rundens lag
  • Årets lag
  • Månedens spiller på NTB-børsen
  • Årets NTB- spiller
  • Topp 10 på NTB-børsen

Alle kåringene gjennomføres også for Eliteserien, Toppserien og 1. divisjon kvinner. Grafikken vedlagt denne pressemeldingen kan brukes fritt. Ønsker du publisering av laget etter neste serierunde må du ta kontakt med NTB sportdata.