Her er årets finalister til Gullklypa 2022

Dette er finalistene som kan vinne Norges gjeveste miljøpris, Gullklypa 2022. Prisen deles ut av stortingspresident Masud Gharahkhani under Hold Norge Rent-konferansen 9. mai i Sandvika.
Finalistene: Fra venstre Fjord Cleanup, Ruben Oddekalv, Bente Fiskerstrand, Ståle Pedersen og Søgne Dykkerklubb

Hvert år deler Hold Norge Rent ut prisen Gullklypa. Utmerkelsen er en hyllest til en ildsjel eller organisasjon som har gjort en ekstraordinær innsats mot forsøpling i året som har gått. Hvem som vinner prisen og blir årets miljøhelt avsløres under Hold Norge Rent-konferansen som avholdes 9. -10. mai i år.

Årets fem finalister er:

• Fjord Cleanup (ideell miljøorganisasjon, Oslo)
    • Søgne Dykkerklubb (dykkerklubb, Søgne)
    • Ruben Oddekalv (leder Norges Miljøvernforbund, Bergen)
    • Ståle Pedersen (Besteforeldrenes Klimaaksjon og Dypets Miljøpatrulje, Karmøy)
    • Bente Fiskerstrand (Plastfritt Hav, Giske)

I tillegg til ære og berømmelse, får vinneren også en sjekk på kr. 10 000 fra Ragn-Sells, som blir delt ut under Hold Norge Rent-konferansen i Sandvika.

Sterke kandidater

Av flere titalls forslag har juryen plukket fem finalister på bakgrunn av følgende kriterier:

• Kontinuerlig arbeid over tid
  • Systematisk opprydding
  • Antall kilo ryddet
  • Evne til å engasjere andre i arbeidet mot forsøpling

– Å gå gjennom årets 56 kandidater har rett og slett vært rørende, sier juryleder Line Berg Dørum fra Orkla Health.

– Her er det så mye engasjement og viktig arbeid som blir gjort, både av enkeltmennesker og grupper. Vi har holdt oss strengt til kriteriene og satt til slutt igjen med fem sterke kandidater, som alle bør føle seg som vinnere, forklarer hun.

Juryen besto av Line Berg Dørum (Orkla Health), Nicolay Moe (Oslofjordens Friluftsråd) og fjorårets Gullklypa-vinner Rolf-Ørjan Høgset (In the Same Boat).

Les mer om finalistene på Hold Norge Rents nettsider: Gullklypa finalister

Merethe HommelsgårdKommunikasjonsleder