Her bygger Statens vegvesen ny kontrollstasjon

Kontrollplassen skal bygges på Knatterudsletta mellom Ise og Rudskogen.
– Vi bygger akkurat her, fordi det mellom Sarpsborg og Rakkestad per i dag ikke er en egnet kontrollplass. På 70-tallet ble vegen forbi Åsen lagt om slik det er i dag. Her er det rester etter den gamle traseen som nå igjen kan bygges opp til å få en funksjon for å bedre trafikksikkerheten. Kontrollplassen ligger altså på gammel veggrunn, noe som gjør prosessen med grunnerverv raskere og billigere enn andre steder, sier byggeleder Lars Frode Christiansen i Statens vegvesen.
Dette er kontrollplassen
I perioden hvor det skal utføres kontroller styrer trafikkontrollørene skilttavler som reduserer hastigheten på riksvegen til 50km/t og det innføres forbikjøring forbudt på strekningen.
Manuelle bommer i hver ende av plassen åpnes og lukkes manuelt. Når plasskontroll foretas vil plassen være belyst med 8 lysmaster.
Hele lengden på plassen er 220 meter mellom inn- og utkjøring. og kontrollene skal bare uføres for nordgående trafikk. Eget felt for kontroll av lette kjøretøy med plass til 3 samtidige kontroller blir etablert i starten på plassen. Noe lenger nord vil tungbilkontrollen foretas.
I drift på nyåret
Byggetiden er satt til 10 – 12 uker, men vil på grunn av leveringstid på de digitale skiltene (20 uker) ikke komme i drift før ut på nyåret 2023.
Endelig asfaltering og merking er væravhengig slik at komplett ferdig stasjon sansynligvis ikke blir ferdig før mai mnd.
Fremføring av strøm til plassen vil utføres parallelt av energiselskapet i området og utføres i en annen entreprise.
Hovedentreprenør er Råde-firmaet Nicolaysen Anlegg og Transport AS. Arbeidene har startet med hogst og fjerning av stubber og røtter. Det meste av massene som ikke er forurenset skal gjenbrukes på stedet.
Det er også registrert fremmede arter på stedet og overskuddsmassene skal deponeres på godkjent deponi. På grunn av stigningsforholdet opp på plassen må linja senkes 2 -3 meter på det meste. Dette innebærer sprengningsarbeider. Det skal kjøres ut 2400 kubikkmeter stein fra linja og nye knuste masser skal inn. Anleggstiden vil være hektisk med mye anleggstrafikk.
Totalkostnadene er beregnet til 9,2 mill kroner inkl.mva.
– Vær forsiktige!
Statens vegvsen ber trafikantene bes være spesielt oppmerksomme og følge arbeidsskiltingen og fartsbegrensningen på stedet.
– Vi går inn i den mørke årstiden og det kan være til dels sjenerende lys fra arbeidsmaskiner og ut/innkjøring av anleggstrafikk på flere steder langs riksvegen innenfor anleggsstedet. Trafikksikkerhet er viktig ikke bare for trafikantene men også for dem som jobber på og langs vegen. Vår nullvisjon for drepte og hardt skadde er målet, og ulykkestallene så langt i år viser at det er nødvendig å holde trykket oppe på trafikksikkerhetsarbeidet. Alle skal hjem til noen, og vi har ingen flere å miste, avslutter byggeleder Lars Frode Christiansen i Statens vegvesen.
Nøkkelord
Kontakter
Lars Frode ChristiansenByggelederStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:47928661lars.frode.christiansen@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Anleggsarbeider i Rådhusgata i Oslo for å etablere pullerter13.10.2025 15:14:29 CEST | Pressemelding
Mandag 20. oktober starter arbeidet med å etablere hev- og senkbare barrierer øst i Rådhusgata. Omkjøring blir skiltet.
Lyser ut verdas lengste tunneloppgradering13.10.2025 14:45:24 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen lyser no ut arbeidet med å oppgradere verdas lengste vegtunnel, Lærdalstunnelen på 24,5 km. Første frist for interesserte entreprenørar er 17. november.
Riksveg 2 får ny vinterstandard – trygg veg med mindre salt og smartere drift13.10.2025 12:28:18 CEST | Pressemelding
Fra og med denne vintersesongen endrer Statens vegvesen vinterdriftsklasse på riksveg 2 fra DkB til DkC. Det betyr at vegen fortsatt skal være trygg og fremkommelig, men med mindre bruk av salt og smartere drift.
Gjennomslag i den tredje av fire vegtunnelar på Sotrasambandet13.10.2025 12:04:03 CEST | Pressemelding
Eit halvår etter at første salve blei avfyrt, ser ein no lys i begge endar av Knarrvikatunnelen.
Utbedring av Molde ferjekai fører til kanselleringer13.10.2025 11:18:16 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal oppgradere til nytt hydraulisk aggregat for E39 Molde ferjekai. Dette fører til at to avganger mellom Molde og Vestnes kanselleres i natt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom