Henrik Ødegaards Beatitudes er ute nå

Foto: Geir Dokken

Syv år etter dens urframføring slippes endelig Beatitudes i albumformat. Hør det i sin helhet her.

Beatitudes er tenkt som en reise – både gjennom verden og gjennom århundrene. Verkets tekstlige utgangspunkt er Saligprisningene slik de er gjengitt i Bergprekenen i evangeliet etter Matteus.

Oslo Kammerkor og Nordic Voices bestilte og urframførte verket, og her foreligger innspillingen med Håkon Nystedt som dirigent. Opprinnelig ble «Beatitudes» bestilt av Oslo internasjonale kirkemusikkfestival i 2013. Den gang kalte Vårt Lands Olav Egil Aune framførelsen «et såre vakkert verk», og Aftenpostens Astrid Kvalbein lot seg imponere:

– I slike krysninger mellom ulike tider, tekster og livsfølelser skapes helt særegne rom for både refleksjon og nytelse, slik bare kirkemusikken kan, skrev hun.

For å sette den 2000 år gamle teksten i relieff blir den ”kommentert” av lyrikk fra 1900-tallet på mange språk. Professor Jan Erik Rekdal er lyriker, oversetter og litteraturviter, og har funnet fram til og bearbeidet de kommenterende samtid- stekstene. Verket inneholder sanger med tekster av Pablo Neruda, den greske forfatteren Konstantinos P. Kavafis, den tyskspråklige rumenske lyrikeren Paul Celan, franske Jean Jouve, den svenske lyrikeren Gunnar Bjørling og den norske forfatteren Gunvor Hofmo. Her hører vi stemmer fra forfulgte jøder, fra mental-sykehuset, fra dem som er rammet av sykdom og alderdom, fra den som lengter etter å dø, og fra en som lengter etter skjønnhet og lys.

Bibeltekstene synges av koret på latin, noe som gir komponisten Ødegaard en viss kreativ distanse.

– Samtidig får jeg en mulighet til utmaling, til å dvele ved ord og uttrykk og til fordypning i selve lyden av ord og stavelser. Igjen og igjen kommer ordene «beatus» og «beati» (“salig”, “salige”) igjen, som spørsmål, svar og ekkoer. Åpne vokaler som ligger godt i sangernes munn og konsonanter som strukturerer og avgrenser, forteller han.

De kommenterende tekstene synges av vokalsekstetten Nordic Voices, og her er tonespråket svært variert og veksler fra sang til sang. Felles er likevel bruk av sekstettens store vokalpalett som inkluderer overtonesang, bruk av ikke-tempererte intervaller og sangteknik- ker inspirert av etnisk vokalmusikk.

– Min motivasjon for denne innspillingen er første og fremst å dokumentere og gjøre kjent et av mine største verker til nå. Dessuten å formidle til et enda større publikum de dyktige ensemblene Nordic Voices og Oslo Kammerkor.

Foto: Geir Dokken
Albumcover for Beatitudes

Ny singel fra bandet "Beau Rivage"!30.10.2020 15:00:00 CETPressemelding

I november slippes debutalbumet til bandet Beau Rivage, men nå slippes deres andre singel - nemlig låten "Have I told you". "Have I told you" er en vakker kjærlighetssang i ord og toner, sunget av Linn Svartberg og Leif Digernes. – Musikken til Beau Rivage kan best beskrives som "Riviera musikk", og på vår nye singel så er det kanskje som å lytte til bølgene fra Rivierian. "Have I told you" tegner et bilde av spennende ting i livet. Gleden av å treffe en tidligere kjæreste, minnene og savnet. Følelsen som var, livet som det er, og drømmer om fremtiden. Kanskje kan den gi inspirasjon til å ta den telefonen du burde tatt. Gammel kjærlighet ruster som kjent ikke, forklarer låtskriver og gitarist i bandet, Kjell-Arne Tilley. Låten er spilt inn i Memhis Bound Studio og produsert av Magnus Østvang. Beau Rivage består av Linn Svartberg og Leif Digernes (vokal), Lene Svartberg og Lisa Svartberg (kor), Kjell-Arne Engen (saksofon), Ingar Reinfjord og Kjell-Arne Tilley (gitar), Magnus Østvang (ke

Første singel fra den nye storfilmen «Jul på Kutoppen»!30.10.2020 13:08:36 CETPressemelding

Hver fredag de neste fem ukene slippes èn ny låt fra den nye Kutoppen-filmen, og alle først ut er Staysman med låten "Bam Bam Ding Ding Dong"! – Veldig gøy å få være med på dette prosjektet! Ikke alltid jeg lager 100% barnevennlige ting, men når gjengen fra Kutoppen ringer og spør om låt, ja da takker man ja! Føler vi har klart å beholde litt av rølpen uansett, sier Stian "Staysman" Thorbjørnsen. Jul på Kutoppen har premiere over hele landet 6.november. Denne gangen skal Klara feire jul på Kutoppen for første gang og forventningene er store. Jul på Kutoppen er en førjulsmusikal for hele familien, full av musikk, tradisjoner og morsomme påfunn - og en nisse som for all del ikke må få grøt før julaften! Hør låten "Bam Bam Ding Ding Dong" her!

Erland Dahlen ute med nytt soloalbum30.10.2020 09:49:20 CETPressemelding

Erland Dahlen - "Bones" Release 30.oktober Lytt her: https://orcd.co/erland_dahlen_bones Stjerneperkusjonisten fra Ulefoss i Telemark, Erland Dahlen, en av Norges mest allsidige og ettertraktede trommiser, er ute med solalbumet «Bones» 30.oktober. Dette er den siste og fjerde utgivelsen i en serie av soloalbum i stadig utvikling: «Clocks» (2018), «Blossom Bells» (2015) og «Rolling Bomber» (2012). Erland Dahlens soloprosjekt blir ofte beskrevet som filmatisk perkusjonsmusikk. «Bones» er en minimalistisk symfoni av repeterende tema og motiver, men en symfoni som bruker så mange perkussive ressurser som mulig. Medvirket på over 250 album «Hele ideen bak soloalbumene kom fra det faktum at jeg har spilt på over 250 album med andre musikere opp gjennom årene. Jeg ville ha et prosjekt hvor jeg kunne spille inn og spille live helt alene. Planen var å bare spille inn et album, men gradvis har soloprosjektet blitt mer viktig for meg.» Erland Dahlen: vintage Slingerland black gold duco drums , cy

Per Åsmund Omholt ute med album med slåtter fra Krødsherad!23.10.2020 11:52:25 CESTPressemelding

Per Åsmund Omholt «Vara ungkar og gå fri» - slåtter etter Truls Ørpen, Krødsherad Hør albumet her: https://orcd.co/omholthttps://orcd.co/omholt Debututgivelse fra Per Åsmund Omholt (57) Springaren «Vara ungkar og gå fri» har gitt navn til dette albumet som nå blir utgitt på Heilo (Grappa Musikkforlag). Per Åsmund Omholt, opprinnelig fra Veme på Ringerike, gir ut sitt første solo-album med hardingfeleslåtter i tradisjon etter Truls Ørpen fra Krødsherad. Gjennom mange år har han fordypet seg i dette materialet og brukt det som grunnlag for forskning og annen formidling. Endelig har anledningen kommet for å kunne realisere musikken i en utgivelse. Releasekonsert finner sted på Villa Fridheim, Krødherad, 22. oktober. Truls Ørpen var en sentral skikkelse i det organiserte folkemusikkmiljøet i første halvdel av 1900-tallet. I heimbygda Krødsherad lærte han av spelemenn født til dels før midten av 1800-tallet og fikk på den måten samlet et stort repertoar av springar, halling og reiselåtter (